Забрана увоза „половњака“ – половично решење

Последњих дана, поново се говори о забрани увоза аутомобила са мотором евро-3, а можда и оних са мотором евро-4. И пре тог закона, који одавно имају све земље у Европи, а сада већ и све земље у региону, Синиша Аврамовић, власник ауто-отпада на Зрењанинском путу, не може да откупи онолико старих аутомобила колико се нуди.

Сама забрана увоза неће довести до тога да стари аутомобили заврше на отпаду, то није ни циљ. Али ако на техничком прегледу возила, почне контрола количине штетних издувних гасова, претпоставка је да би у том случају најмање 800.000 возила могло да, у најбољем случају, оде на поправку.

Према подацима сајта Половни аутомобили сазнајемо да у Србији људи највише купују аутомобиле који коштају од једне до три хиљада евра.

У земљи где је према подацима Комитета за безбедност више од 90 одсто аутомобила на улицама старије од десет година, пажљиво се ослушкује свака одлука надлежних о некој забрани увоза или о строжем техничком прегледу.

Али после загађења ваздуха које смо имали у Београду упалила се црвена лампица да нешто морамо да урадимо, како не бисмо поново гледали ваздух.

Како је дошло до загађења ваздуха у Београду

Према најновјим истраживањима, највећи загађивач тада није био угљен-моноксид него азотни оксид који се добија директним сагоревањем дизел-горива без катализатора и ДП филтера, што значи да су од 800.000 увезених возила 70 одсто дизели, а на преко 65 одсто дизелаша су скинути ти ДП филтери и катализатори, сазнао је Драган Милутиновић, новинар РТС-а.

ДП филтере и катализаторе најчешће код нас скидају увозници, затим их даље продају за 100 до 200 евра. То рачунају као додатну зараду по аутомобилу. Њима није битно да ли је мотор евро-3 или евро-4, да ли ја аутомобил старији или можда нов. У случају увоза новог аутомобила, филтер и катализатор су новији, самим тим и скупљи. То значи да нису само стари аутомобили проблем за наше здравље, већ велика већина аутомобила из увоза, а у последњих пет година увезено је најмање 850.000 возила.

Не треба заборавити ни власнике аутомобила који су олако скидали катализаторе, јер им је мајстор рекао како ће аутомобил трошити мање горива и да ће ићи брже, па ко не би прихватио такву понуду.

Евро-3 је дозвољен једино у Србији

Забрана увоза аутомобила са мотором евро-3 је неопходна из простог разлога: од свих европских држава увоз тих аутомобила дозвољен је још једино у Србији. Већ их имамо превише, а може се десити да сви аутомобили са тим мотором заврше код нас.

Али чини се да би технички преглед на којем би се мерила количина штетних издувних гасова свим аутомобила и типовима мотора била много ефикаснија од саме забране увоза. Тада бисмо за годину дана сазнали колико је аутомобила без ДП филтера и катализатора, а процена је да ће у том случају милион аутомобила остати нерегистровано.

Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја, свестан је колики је то проблем. По њему, могућа су три сценарија ове приче.

Прво решење је најефикасније, али уједно може имати неколико последица. Прво, реално је очекивати економски немир у друштву, јер уградња ДП филтера или катализатора кошта од 500 до 800 евра, плус регистрација. Мало ко ће имати тај новац за аутомобил који кошта хиљаду до три хиљаде евра.

Они који не буду имали тај новац, аутомобил ће продати неком ауто-отпаду, а онда настаје други проблем. У просеку аутомобил је тежак око једне тоне, а као што се зна, процене су да око милион аутомобила нема потребне делове. Зато се поставља питање - куда са толиким отпадом?

Решење неће бити ни лако нити јефтино, али избора више немамо, видели смо ваздух у Београду, а сазнали смо и да 6.000 људи годишње умре због лошег квалитета ваздуха.

број коментара 24 Пошаљи коментар
(недеља, 17. нов 2019, 15:53) - anonymous [нерегистровани]

Katalizator

Kako je moguće da uveženi auto prođe "homologizaciju" AMS a skinut mu je katalizator??. odnosno da prođe i tehnički bez njega

(субота, 16. нов 2019, 19:45) - Dr [нерегистровани]

Beograd

Ma čim se video vazduh u prestonici odmah zabrana. Ljudi godinama se vazduh vidi u Užicu, Boru, Nišu......pa ništa. Samo da nam glavni grad diše, a ostale ko šiša. Joj bre ne mogu više ovo ni da gledam ni da slušam, gadi mi se.

(субота, 16. нов 2019, 19:00) - anonymous [нерегистровани]

!!!!!!!!

Pa sta se mesas u diskusiju kad ne zivis u Srbistanu. Vozi tog tvog Jugica i gledaj svoja posla.

(субота, 16. нов 2019, 18:59) - anonymous [нерегистровани]

Vozila

Kazete u Evropi te Evropi Pa mi i nismo Evropa Hta onda hocete

(субота, 16. нов 2019, 18:37) - anonymous [нерегистровани]

Da

slazem se

(субота, 16. нов 2019, 18:35) - anonymous [нерегистровани]

Prvo skoči pa reci hop

Srbija ima 7 200 000 stanovnika bez Kosmeta, a ne 5 000 000!

(субота, 16. нов 2019, 17:49) - anonymous [нерегистровани]

Beograd

Voleo bih da neko objasni kako se to zagadjenost vazduha u Beogradu ovih dana smanjila? Ima manje automobila na ulicama? Pre ce biti da zagadjenosti najvise doprinose kotlarnice i dimnjaci.Cim je temperatura porasla, zagadjenost je opala. Ovim ne branim automobile, zagadjuju i oni, ali nemojte da zamenjujete teze. Sacekajte ponovo da zahladni pa cete videti koliko ce skociti zagadjenost.

(субота, 16. нов 2019, 17:39) - anonymous [нерегистровани]

:)

Da ste obilaznicu oko beograda zavrsili kada treba ,nebi bili zagadjenja.

(субота, 16. нов 2019, 16:51) - anonymous [нерегистровани]

nemacke plate dati

Plata se ne daje , plata se zaradjuje.Kad cete vec jednom svatiti? Srbija kao i Banglades.Nikada tu nema ni regulative ni discipline ni kulture. BALKAN !

(субота, 16. нов 2019, 16:43) - anonymous [нерегистровани]

Holandija

Prvo, katalizator more da bude fizicki na automobilu porilikom tehnickog pregleda, drugo, mere se strogo izduvni gasovi. Ako ovo drugo ne prodje, prvo se i najcesce menja katalizator, nema pogovora.
Prema tome, moze da bude i euro 5 automobil, ali bez katalizatora, to nije leaglni auto, a najverovatnije vise i zagadjuje nego euro 3 sa katalizatorom. Ono sto ove oznake donose su manje izduvnih gasova, ali sve to je mereno sa i podrazumeva prisustvo katalizatora. Takodje, gorivo i stanje motora doprinose kolicini stetnih elemenata u izduvnom gasu, pa automobile treba i odrzavati. Senzori koji ucestvuju u podesavanju gorivne smese, ako su neispravni (tipicna upaljena lampica za motor), takodje uticu na izduvni gas.