Мистериозни путеви уметности: Шта открива пронађени део „Епа о Гилгамешу“

Уметничка дела кроз векове откривају људима разне слојеве и значења. Многа су пронађена случајно, а многа тек чекају да буду откривена. Откривањем нових појединости о делима која су човечанству позната већ вековима, мења се њихов значај и смисао.

И док француски научник Коте истражује портрет и скицу који су насликани на платну испод Мона Лизе, а у Књизи духова, средњовековном рукопису о краљу Артуру научници тек сада откривају људске ликове, у музеју у Јужном Курдистану пронађен је један од изгубљених делова чувеног „Епа о Гилгамешу“.

У условима усменог преношења и касније преписивања древних прича о уручком краљу, настало је неколико варијанти епа, а све имају исти садржај – пријатељство Гилгамеша и Енкидуа и пустоловине кроз које пролазе, Енкидуову смрт, Утнапиштимову причу о потопу и неуспешну потрагу главног јунака за бесмртношћу.

Верзија коју данас познајемо откривена је у граду Ниниви, 1853. године. Еп има 12 плоча, а догађаји су хронолошки приказани. Историјски краљ Гилгамеш био је пети владар династије из Урука, а народ му је у својим химнама и касније епу приписивао божанске особине.

Са својим пријатељем, Енкидуом, он савладава чудовишног Хумбабу и чаробног бика. И док су ти догађаји приказани у светлу јунакове снаге и неустрашивости, новооткривена плоча у музеју у Сулејманији садржи двадесетак реченица које допуњују пету плочу, а оне говоре о осећању кривице после убиства Хумбабе, који је представљен као краљ, а не као чудовиште.

Занимљив је и начин на који је плоча откривена: у рату у Ираку изгубљено је много вредних колекција и артефаката, а музеј се трудио да их што више сачува. Године 2011. откупио је осамдесет глинених плоча од непознатог лица, а анализом једне од њих установљено је да се ради о делу пете плоче епа.

И док чекамо превод осталих плоча које ће вероватно дати другачију димензију делу, треба истаћи огроман значај овог открића, с обзиром на то да је реч о једном од најважнијих дела у историји цивилизације и књижевности.

број коментара 0 Пошаљи коментар