Структурирано знање нарушава креативност?

Структура помаже у организовању људских активности и помаже нам да разумемо свет са мање напора, али она може бити „убица“ креативности, закључује студија Школе за менаџмент Универзитета Ротман у Торонту.

Док је већина истраживања у области менаџмента подржавала идеју да давање структуре информацијама олакшава суочавање са њиховом сложеношћу и повећава ефикасност, у новој студији она је названа „мачем са две оштрице".

„Хијерархијски организована информациона структура може имати и тамну страну", упозорава Јеун Јон Ким, студенткиња докторских студија и коаутор рада, заједно са Чен-Бо Цонгом, ванредним професором организационог понашања и управљања људским ресурсима у Школи Ротман.

Низом експеримената утврђено је да су учесници показали мању креативност и когнитивну флексибилност када се од њих тражило да заврше задатке користећи категорисане скупове информација, у поређењу са онима од којих је тражено да раде са подацима који нису постављени на одређени начин. Они у организованој информативној групи такође су мање времена проводили на својим задацима, показујући смањену упорност, својеврсни „кључ" креативности.

Истраживачи су извели три експеримента. Двема групама учесника у студији представљена је група именица које су биле организоване у одређене категорије, односно група која није била тако организована, а затим им је речено да изнесу што је могуће више реченица користећи задате речи. Трећи експеримент користио је лего коцке. Од учесника је затражено да од њих направе ванземаљца, при чему су коцке биле организоване по боји и облику, а затим да ураде то исто од коцки које нису биле тако организоване. Учесници су, неоптерећени категоријама, показали већу креативност у раду.

„Предлажемо људима да своје идеје износе насумице ʼна белу таблуʼ и онда да размисле о њиховим везама", каже Ким. Склони смо да се више усмеримо на организовање и класификовање информација него на саму ефикасност, и тога посебно треба да се чувају запослени у креативним индустријама, тврде истраживачи.

 

број коментара 0 Пошаљи коментар