Demokratija u školi – kako danas funkcioniše

Šta je u školska odeljenja uveo razvoj demokratije u društvu? Kako se nositi sa konfliktima, a kako sa ozbiljnim nasiljem u učionicama? Mogu li nastavnici i đaci, uprkos naraslim tenzijama, razgovarati i razumeti se? Da li nastavnici smeju da iskorače iz zacrtanog programa? Da li ista demokratska pravila važe i za đake i za nastavnike? O ovim pitanjima govori epizoda serije „Ja, mi i drugi“ Školskog programa RTS-a.

U ovoj epizodi tumače se tri filma u kojima su junaci tri nesvakidašnja nastavnika – filmovi se bave problemima pedagogije danas – francuski Iza zidova, kanadski Gospodin Lazar i američki film Pisci slobode.

Iza zidova prikazuje dramu u jednom razredu srednje škole sa puno emigrantske dece. Glavni junak, profesor Marin je vrlo otvoren za komunikaciju sa đacima. Podstiče ih da razgovaraju o pravopisu čak i kad mu upute ružnu reč.

Dečak Sulejman, jedan od đaka u odeljenju, emigrantsko je dete, dosta nesiguran u školi. Profesor ga podstiče pohvalama da učestvuje u nastavi i razvija dobar odnos sa njim. Sulejman, pak, postaje tema rasprave na školskom nastavničkom veću zbog izostanaka i nedoličnog ponašanja.

Devojčice iz ovog odeljenja koje prisustvuju nastavničkom veću pogrešno prenose sadržaj rasprave Sulejmanu, izostavljajući kontekst za reči koje je izgovorio profesor o njemu. To naknadno izaziva sukob sa profesorom, a ubrzo posle toga dečak Sulejman biva isključen iz škole zbog lošeg vladanja.

Scena na nastavničkom veću postaje prelomna scena u filmu i o njoj kao o testu za demokratiju u školi razgovaramo u emisiji Ja, mi i drugi. Sagovornica u emisiji prof. dr Jasmina Ahmetagić, komentarišući učešće đaka na nastavničkom veću, kaže da je to veoma složeno pitanje – da li đaci treba da budu prisutni na većima?

Naša sagovornica, ipak, ocenjuje da demokratija podrazumeva jedan nivo zrelosti – razlikovanje bitnog od nebitnog, te zaključuje da u filmu devojčice koje su bile na nastavničkom veću nisu to imale.

Profesor Dijana Plut, psiholog i druga sagovornica u ovoj emisiji, zapaža da je zanimljivo da vidimo u ovom filmu koliko mnogo više imaju problema francuski nastavnici nego naši profesori, a da smo mi skloni da vidimo samo jednu stranu francuskog obrazovanja. „Zavidimo im na platama i uslovima. Ali, zapravo, iz ovoga se vidi koliko je njima teže“, kaže profesorka Plut.

Film Iza zidova je 2009. godine kada je dobio nagradu na Kanskom festivalu pokrenuo veliku raspravu u francuskom društvu. Autor filma, Loren Kante, izjavio je da su posebno uplašeni filmom bili nastavnici, iako ga mnogi nisu ni videli, a nisu voleli ni knjigu Fransoa Begodoa po kojoj je film snimljen.

Film je posebno provokativan zbog kraja u kome jedna od devojčica iz odeljenja kaže profesoru da misli da ništa nije naučila tokom te školske godine, te da na taj način film upućuje na pedagoški krah škola.

Kante je na ovakva pitanja odgovarao da nije reč samo o krahu. „On pokazuje da su ova deca spremna da misle, da shvataju stvari, čak i kada im nije lično prijatno. Oni su izuzetno pametni kada raspravljaju sa svojim učiteljem. Škola treba da stvara kritičko mišljenje kako odrasti i postati građanin. Neki učitelji se trude da to urade, drugi misle da je to opasno“, izjavio je Kante.

Kadrove iz ovog filma, tumačenja i kadrove iz druga dva možete da pogledate emisiji Ja, mi i drugi – Demokratija u školi koja se nalazi na Jutjubu.

broj komentara 0 pošalji komentar