Kineski bioskopi – i ovde i za poneti

Filmski stručnjaci očekuju da će kinesko bioskopsko tržište uskoro prestići Severnu Ameriku i postati broj jedan u svetu. U pojedinim kvartalima prethodne godine, Kina je već pobedila.

Uprkos trgovinskim tenzijama između Kine i Sjedinjenih Američkih Država, kineska publika je za Holivud veoma značajna. Kina doprinosi rastu globalne bioskopske publike, naročito poslednjih godina kada je u dvoranama u SAD i Kanadi sve manje publike.

U 2017. godini, filmovi u kineskim bioskopima zaradili su 7,8 milijardi dolara.

Štaviše, pojedini holivudski blokbasteri poput filma Stivena Spilberga Igrač broj 1, ili poslednjeg nastavka Tomb rejdera, imali su premijeru u Kini, a onda su se tek pojavili u bioskopima u SAD i Kanadi.

Međutim, iako publika postoji, Holivud i druge produkcije ne dolaze tako lako do kineskih bioskopa. Kina štiti domaću filmsku industriju pa, prema propisima, uvozi samo 34 strana filma godišnje.

Početkom meseca je veliki uspeh doživeo prvi kineski visokobudžetni naučnofantastični blokbaster Lutajuća Zemlja.

Za kratko vreme postao je drugi po gledanosti u istoriji kineskih bioskopa, sa zaradom od skoro 600 miliona dolara. Na prvom mestu je i dalje kineska akcija Vuk ratnik 2 iz 2017. godine.

Nova era za naučnu fantastiku

Producenti Lutajuće Zemlje nadaju se velikom uspehu i u inostranstvu, budući da ga je „Netfliks“ već otkupio i planira da prevede film na 28 jezika.

Osim toga, od ovog filma očekuje se da otvori novu eru za kinesku naučnu-fantastiku, a tome se nada i Liu Cisin, pisac naučne fantastike, po čijem romanu je napisan scenario za Lutajuću Zemlju.

„Treba dati prostora za razvoj svim vrstama naučnofantastičnih filmova, bilo da su pomalo tradicionalni, kulturni ili su za široku publiku. To je ispravan način da se razvije tržište naučnofantastičnog filma“, kaže Liu u razgovoru sa čuvenim kanadskim rediteljem Džejmsom Kameronom.

„Ne ograničavajte se. Suština naučne fantastike je razmišljati van kutije. Ako razmišljate ispravno, kutiju nećete ni videti. Kutija je neki drugi univerzum“, mišljenja je Oskarom nagrađivani reditelj naučnofantastičnih klasika kao što su Avatar, Osmi putnik 2 i Terminator.

Veliko platno ili maloi ekran

Bioskopi u velikim kineskim gradovima su veoma moderni, sa ogromnim platnima u visokoj rezoluciji. Prema nekim podacima, dnevno se u zemlji postavi 25 velikih ekrana.

Ali, kao i svuda u svetu, i u Kini je nastupila era video-striminga, odnosno internet platformi za gledanje filmova, serija i emisija.

Bilo da šetaju ulicom, voze se gradskim prevozom ili sede u restoranima sa prijateljima i partnerima, brojni Kinezi gledaju svoje omiljene serije i filmove na malim ekranima svojih mobilnih telefona.

Iz džepova im vire kablovi eksternih punjača, jer još nije napravljena baterija koja može da izdrži neprestano gledanje video-sadržaja.

U Kini nisu dostupni „Netfliks“, „Amazon“ ili „HBO“, ali jesu kineske platforme, na kojima su i kineski i inostrani filmovi i serije.

Zanimljivo je da su brojni popularni holivudski sadržaji, za koje se svuda u svetu plaća u Kini potpuno besplatni za gledanje.

Zato ne čudi što se poslednjih godina u Kini ubrzano razvija novi žanr – veb serija. Raste njihov broj, ali i kvalitet produkcije i glumaca.

Novi žanr - veb serija

Ove serije privlače sve više publike, naročito mlađe generacije, koja televiziju gotovo i da ne gleda.

„Ako pogledamo ukupnu produkciju našeg studija, 70 odsto su bile TV serije, a 30 odsto veb serije. Ali poslednjih godina, serije veoma brzo rastu, sada ih je 50 ili čak 55 odsto“, ističe Sang Sijaoćin, predsednik kineskog filmskog studija „Hengdijen vorld“.

Istovremeno, ove serije daju šansu mladim glumcima i manjim filmskim studijima.

„Kada sam bio mlađi, većina TV serija je bila usredsređena na ono šta se dešava starijim generacijama i nije bilo većih uloga za mlade glumce. Ali na današnjem tržištu postoji mnogo serija u kojima glavne uloge igraju mlade glumice i glumci koji imaju 18, 19 ili 20 godina“, naglašava Lu Hong, 28-godišnji glumac.

Kinezi su međutim pronašli model kako da spoje bioskop i platforme za gledanje filmova preko interneta. Prošle godine pojavila se aplikacija Pametni bioskop. Putem nje možete da kupite bioskopsku kartu, ali da ne odete u bioskop, već da na svom telefonu pogledate film.

Prodata ulaznica preko aplikacije, računa se kao da ste zauzeli mesto ispred velikog platna. Zato ne čudi što je statistika o kineskim bioskopima veća od broja popunjenih mesta u dvoranama.

broj komentara 0 pošalji komentar