Грамофонија – Дела Шенберга и Малера

Емитујемо снимке чланова Гевандхаус оркестра из Лајпцига под управом Жоржа Себастијана са плоче коју је објавила продукцијска кућа „Етерна” 1964. године.

Продуценти „Етерне" су почетком шездесетих година започели са ширењем понуде плоча са савременом музиком, постепено укључујући остварења аутора на чије се стваралаштво није благонаклоно гледало у претходном периоду. То је случај и са винилом са делима Шенберга и Малера који је заједно са албумом са музиком Стравинског и Орфа објављеним годину дана раније, означио промену у репертоарској политици источнонемачког издавача. Значајно је истаћи да, какав год да је однос био према овим ствараоцима у домаћој јавности, „Етерна" је почев од шездесетих година, извозила плоче са савременим делима готово све време постојања ДДР-а, будући да је за њима постојала велика потражња на Западу. Тако је овај албум за кратко време стекао велику популарност, те су се прва лиценцна издања за Француску и Западну Немачку појавила већ две године касније, и то у издању корпорације „His Master's Voice". Дигитално издање је објављено 2000. године под етикетом „Берлин класикс".

Занимљивост у вези са бројним реиздањима овог албума јесу омоти, који се међусобно веома разликују, чак и када је реч о истом издању. Оригинални омот је дело Манфреда Кемпфера који је својим апстрактним дизајном учинио Етернине плоче веома препознатљивим, док је програмски текст писао музиколог Еберхарт Клем, стручњак за музику XX века чији су се текстови након овог албума често налазили на омотима из Источне Неманчке. Француско издање је опремљено детаљем са слике Каспара Давида Фридриха, док се на Немачкој плочи налази акт Франца фон Штука. Поред визуелних решења, пратећи текстови су такође различити, а занимљиво је да је један од њих написао и Марсел Марна, чувени новинар и музиколог, секретар Равелове фондације и аутор каталога његових дела.

Аутор Милан Милојковић
Уредница Сања Куњадић

број коментара 0 Пошаљи коментар