Музика вива

Дела Лине Сумере, Хулијете Севах и Хуана Виле која су била заступљена на прошлогодишњем Међународном Роструму композитора у Будимпешти. Такође, у емисји представљамо и дело Мире Милосављевић које ће учествовати у овогодишњем издању овог радијског такмичења посвећеног савременој музици.

Ове године Међународни Рострум композитора ће се први пут одржати изван граница Европе и то у Аргентини у месту Сан Карлос де Барилоче који се налази у покрајини Рио Негро у подножју Анда. Од свог оснивања 1955. године Рострум композитора је једна од најважнијих платформи за промоцију савремене музике о чему сведочи и више од осам стотина радијских емисија које су произашле из прошлогодишњег издања овог такмичења.

Дело Океан чистог даха аргентинске ауторке Хулијете Севах евоцира космолошку представу забележену у митолошком наративу Попол Вух, народа Кише који припада групацији Маја. Наиме, по овим староседеоцима Америке прва манифестација стварања је Океан чистог даха из кога настаје Океан звучних таласа, из којег се рађају ритмови времена, сазвежђа и планете. Хулијета Севах је желела да уз помоћ Филхармоније из Рио Негра, солиста на предколумбијанским инструментима из Оркестра староседелачких инструмената, као и четири сопрана и траке дочара ово виђење стварања света.

Композиција Вајра Хуана Виле истражује звучне могућност традиционалних инструмената са Анда – природних труба, двојница, дувачких инструмената направљених од шкољки провучених кроз дигиталне ефекте и компјутерску обраду.

Дело Конатус естонске ауторке Лине Сумере обликовано је за необични саставо од шеснаест звучника. Латинска реч конатус означава импулс, напор, тензију и раст. Већина познатих филозофа као што су Декарт, Хобс, Спиноза или Лајбниц дали су свој допринос дефинисању овог термина. Он означава, како то каже Сумера, инстиктивну вољу за животом и повезаност са различитим метафизичким теоријама о покрету и инерцији. Дело Конатус је поручио фестивал Естонски музички дани 2018 и написан је за систем од шеснаест звучника специјално направљених за ову прилику у цркви Светог Николе у Талину. Лина Сумера комбинује акузматске и електронске елементе који ступају у симбиозу, стапајући се у својеврсан органски мишљен звук. Ова млада ауторка је иначе рођена 1988. године, а завршила је студије композиције на Конзерваторијуму у Талину у класи Хелене Тулве. У свом интересовању за електронску музику, усавршавала се у домену филмске, електронске и музике за видео игре на Сибелијус академији у Хелсинкију. Тренутно ради као инжењерка звука у Нук театру у Талину и активно се бави позоришном музиком и снимањем.

Композиција Кнотенпункт Мире Милосављевић ће представљати Србију на овогодишњем 66. Међународном Роструму композитора који ће се одржати у граду Барилоче у Аргентини. Овом приликом Србија ће учествовати на такмичарском фестивалу без делегата, али је уврштена у званичну селекцију коју ће оцењивати стручни жири састављен од представника више од двадесет светских радијских станица.

Дело Кнотенпункт је написано 2016. године као пресек свих музичких естетика које су утицале на младу ауторку током њеног студирања. Иначе Мира Милосављевић је рођена 1993. године и тренутно се налази на докторским студијама при Факултету музичке уметности у Београду у класи Зорана Ерића. Њена дела су извођена на бројним фестивалима у земљи и иностранству. Добитница је стипендије за младе таленте Републике Србије, а била је полазница програма Нова генерација фестивала у Донауешингену. Била је стипендиста Британског музичког друштва како би учестовала на Гаудеамусовој музичкој недељи у Утрехту. Такође добитница је Христићеве награде за дело Слушајте светлост коју додељује катедра за композицију Факултета музичке уметности.

Уредница Ксенија Стевановић

број коментара 0 Пошаљи коментар