Музеј звука – Мисе „L'homme armé” Жоскена де Преа

Слушаћете две мисе засноване на теми „L'homme armé” у интерпретацији ансамбла A Sei Voci.

Световна мелодија L'homme armé била је једна од најпопуларнијих тема у 15. веку и модел који ће у својим полифоним мисама користити на десетине аутора. Најпре посебно популарна у Бургундији, ова тема се убрзо проширила по свим већим музичким центрима Европе. Мисе које ћете вечерас слушати – L'homme armé на шестом тому и L'homme armé super voces musicales – настале су током боравка Жоскена де Преа у Риму када је највероватније, између 1489 и 1495, био члан папског хора, најпре под папом Иноћентијем VIII, а потом и током владавине Александра VI, односно Родрига Борџије. Током боравка у папској престоници, композитор је спојио искуства из своје претходне службе у Милану где је био изложен световној музици и високог стила који је био негован у Риму, чиме је усавршио технику и стварио зрела уметничка остварења.

Жоскенова четворогласна миса L'homme armé на шестом тому припада типу кантус-фирмус мисе, у којој се обједињујућа тема – L'homme armé односно Наоружани човек слободно третира и варира у гласовима полифоно мишљене фактуре. Ово дело је уживало велики углед међу композиторовим савременицима, због виртуозне композиционе технике, која је, између осталог укључивала и строгу канонску имитацију, са истовременим излагањем теме у основном и ретроградном виду, на почетку става Санктус и у финалу, завршног става мисног циклус Агнус Деи.

Друго Де Преово остварење засновано на истој световној мелодији – миса L'homme armé super voces musicales настало је нешто пре дела које смо управо поменули, а штампано је 1502. године у Венецији у Петручијевој збирци посвећеној Жоскеновим мисама. И у овом делу, композиторов циљ је био да демонстрира своје изванредно контрапунктско умеће, стварајући композицију у којој се појављује мензурисани канон, у којем сваки глас пева исте тонове, али се трајања сваке ноте разликују.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић

број коментара 0 Пошаљи коментар