Idealna staza

Pre tačno 40 godina svet Formule 1 upoznao je ostrvo Notr Dam i stazu koja (nažalost već od 1982. godine) nosi ime jednog od najomiljenijih vozača u istoriji. To što je zamenila Mosport - jedan od onih autodroma koji bi rado ponovo videli u kalendaru - je za novi dom Velike nagrade Kanade predstavljalo popriličan izazov, pa skepsa sa kojom je dočekano preseljenje u Kvebek nije bila neuobičajena. Ono što smo dobili, bila je ljubav na prvi pogled.

Malo je zaluđenika u Formulu 1 koji nekad u trenucima dokolice nisu pokušali da nacrtaju ili bar zamisle svoju „idealnu" stazu. Umesto ugledanja na dizajn nekog od klasičnih autodroma, u očajničkoj želji da budem originalan, kad god bih i sam to radio kao rezultat sam dobijao besmisleno komplikovan crtež koji ni mojoj neznatnosti nije ličio na mesto gde bi trkanje bilo naročito moguće a kamoli uzbudljivo. Uvek bi tu bilo uspona i nizbrdica, podvožnjaka ili nadvožnjaka, suludo dugačkih i neobičnih krivina i kao po pravilu - moj omiljeni deo - polovina kružnice (umesto startno-ciljnog pravca) sa krajevima koji se nastavljaju na poslednju i prvu krivinu na stazi. Kao da Imola nije tek morski krastavac, Monca obrnuti pištolj, ardenska lepotica „fejzer" iz Zvezdanih staza, Brends Heč kukica a Zandvort i Donington kvadrat odnosno oval sa po prstićem na jednoj strani. Montrealska staza spada u taj niz logičnih, ni malo komplikovanih kombinacija pravaca, šikana i ukosnica koji je za moje dečje oči bio previše jednostavan pa od drveta nisam video šumu. Brzine veće od 300 kilometara na čas, strašna kočenja pred ukosnicama i kratke okuke oivičene betonskim zidovima čine autodrom Žil Vilnev mestom koje nam je tokom godina podarilo nebrojena uzbuđenja pa se svaka nova trka u Kanadi čeka sa posebnim uzbuđenjem i radošću.

Ove godine, u Kanadu dolazimo posle kriminalno loše zabave u Monte Karlu, zbog čega su očekivanja od ovog punokrvnog autodroma još veća. Jučerašnje kvalifikacije podarile su nam obećavajući zaplet sa tri različita automobila i dva različita seta guma na čelu karavana, uz prvi subotnji poraz Mercedesa od kako smo zakoračili u hibridnu eru. Fetelova prva startna pozicija je Ferari postavila na mesto na kojem u Montrealu nisu bili još od 2001. godine, što je za Skuderiju lepo ali i poprilično nevažno na stazi na kojoj je u više od polovine trka trijumfovao vozač koji nije bio subotom najbrži. Seb je sezonu počeo sa dva trijumfa, samo da bi brzo izgubio vođstvo u generalnom plasmanu uprkos tome što na raspolaganju ima verovatno najbrži automobil u karavanu. Kako Hamilton danas startuje tek sa četvrte pozicije, Notr Dam je prilika za Nemca da povrati ne samo pobedničko samopouzdanje već i dobar deo trenutnog deficita za aktuelnim svetskim prvakom.

To što je Botas juče nadmašio Hamiltona ipak predstavlja najveće iznenađenje kvalifikacija. Finac ima lepe uspomene sa ove staze, ali Luis je prethodnih desetak godina bio gazda u Montrealu pa niko nema pravo da šampiona iz Stivenidža otpisuje iz kruga potencijalnih favorita za današnji trijumf. Tim pre što će i Ferari i Mercedes trku početi na ultra a ne hiper mekoj gumi (koja je Sebu donela prvu poziciju na startu) jer nas iskustvo uči da ako je Ferari brži na najmekšoj mogućoj mešavini, kako gume postaju tvrđe tako prednost polako prelazi na stranu Srebrnih strela.

U igri će danas biti i bar jedan Red bul, iako je austrijska ekipa u Montrealu hendikepirana nižom maksimalnom brzinom u odnosu na rivale. Verstapen je juče uspeo da iskoristi kikseve Hamiltona i Raikonena ali prilično sam radoznao da vidim šta holandski "enfant terrible" može danas da učini sa mekšom gumom u odnosu na rivale. Gotovo izvesno sigurnosno vozilo - pod uslovom da ga ne izazove baš Maks - bi moglo poprilično da zakomplikuje taktiku vodećih timova i još jednom otvori mogućnost za alternativno razmišljanje kojim je Red bul stigao do trijumfa u Šangaju, na stazi još nezgodnijoj za Njuijev automobil nego što je to autodrom Žil Vilnev.

Ispod velike šestorke, samo povampireni zid šampiona, provala oblaka koje u ovom trenutku nema u vremenskoj prognozi ili neki „Mensel ‘91." momenat bi ostatku karavana mogao da ulije nadu u mesto na podijumu. Reno, Fors Indija, Has i Toro Roso računaju na bodove, dok bi fanovi Meklarena (ima li ih još uvek?) za takav ishod morali da se uzdaju u nešto više od genijalnosti Alonsa.

Posle šest trka tri vodeća tima imaju po dve pobede što u Formuli 1 nismo videli još od 1987. godine. Te godine trka u Kanadi nije održana zbog spora dve lokalne pivare a do titule je na kraju stigao vozač koji u prvih 6 trka - nije ni jednom trijumfovao. Solidna statistika ako se zovete Valteri, Maks ili Kimi.

broj komentara 3 pošalji komentar
(ponedeljak, 11. jun 2018, 01:12) - Bojan Trkulja [neregistrovani]

Alonso

Nije potpuno nemoguce ali nije ni mnogo realno. U ozbiljnim je godinama sto je prva prepreka, a prema recima Nika Rozberga timovi zaziru od njegovih politickih igara koje na kraju uvek destabilizuju ekipu. Kako god bilo, velika steta sto nece do kraja iskoristiti talenat koji poseduje.

(nedelja, 10. jun 2018, 15:09) - Сарајлија из Бијељине [neregistrovani]

Браво Бојане

Свака част за написани текст. Као да читам неки савремени романи са описима у стилу Андрића.
Питање за Бојана за мишљење: Да ли ће икада Алонсо опет доћи у неки велики тим?

(nedelja, 10. jun 2018, 12:08) - anonymous [neregistrovani]

Formulista

Sa Alonsom do pobede.