Обучити људе како компјутери не би били украс

Само од почетка године, државне институције размениле су више од два милиона личних докумената грађана. То је податак Министарства за државну управу и локалну самоуправу који осликава докле се стигло са дигитализацијом јавне управе. Напредујемо, кажу, али и даље смо испод просека у односу на земље Европске уније. Клик уместо папира брже би заживео да имамо више информатичара и бољу опрему.

Врњачка Бања се сврстала у шест локалних самоуправа које су корак испред у дигитализацији. На порталу е-управе имају 24 услуге, па грађани више не чекају у редовима за документа. Могло би се и боље, али деле проблеме са остатком Србије.

Заменица начелника управе Врњачка Бања Љиљана Радаковић каже да и њима фали информатичара. Њихова плата износи 45.000 динара и не може да им представља мотивацију.

Информатичари недостају, али комплетна администрација мора боље да савлада компјутер, да не буде као у Крушевцу, систем Е-зупа, стоји за украс.

Просечна старост државног службеника у Србији је изнад 45 година.

"Mислим да је потребан један додатни напор да те људе описменимо, јер они ће у супротном бити вишак", указује Ивица Цветановић, председник Конфедерације слободних синдиката.

Јединствена управна места, још су пилот-пројекат у осам општина, али иде се ка томе да грађанин у свакој општини, за једним шалтером обави све, од захтева до плаћања таксе.

Извозићемо дигиталне сервисе 

Дигиталне сервисе ћемо извозити, јер су се добро показали.

"Оно што је било интересантно код Е-бебе, рецимо, грађанин у просеку штеди седам часова и не плаћа две таксе од 700 динара", објашњава Сузана Марјановић из Сектора за развој добре управе.

Грађанима Е-управа није потпуно јасна, зато мора систематски да се прати како користе портал и да ли нешто треба да се поправља.

Слободан Марковић из Програма УН за развој у Србији истиче да треба нон-стоп да се прати како грађани користе те услуге.

"На пример, ако нека процедура има пет корака, где су стали са коришћењем тога, да ли су покренули услугу, ако нису знали да покрену услугу можда објашњење није добро, можда дугме није довољно велико, ако су прекинули код плаћања, шта ту није функционисало, да ли је можда превише компликовано, или није добро објашњено", наводи Марковић.

Остаје питање може ли брже, али охрабрује што се у старту за трећину смањио број одштампаних извода из матичне книге рођених, а сада је тај проценат и већи, кажу упућени.

број коментара 0 Пошаљи коментар