Коридор на три Мораве, старт код Крушевца

Kомерцијални уговор о изградњи Моравског коридора, једне од најзначајнијих саобраћајница, која ће повезати централну Србију, југ и запад, и коридоре 10 и 11, потписан је 5. децембра. Државна секретарка у Министарству саобраћаја Александра Дамњановић рекла је за РТС да jе то први српски коридор. Сложеност подухвата је у извођењу хидротехничких радова, регулационих радова на речним коритима у дужини од 68 километара, истакла је Дамњановићева.

Пола милиона људи, 21.000 малих и средњих предузећа, десет слободних зона - годинама чекају бољу саобраћајницу, ауто-пут који ће им олакшати пословање. 

Потписивањем уговора за Моравски коридор сви су за добар корак ближе циљу.

Гостујући у Јутарњем програму РТС-а, државна секретарка у Министарству саобраћаја, грађевине и инфраструктуре Александра Дамњановић рекла је да је реч о првом српском коридору.

"Када погледате развојну мапу Србије, транзитну мапу, мрежу путева, види се да тај део Србије није баш био покривен адекватним и одговарајућим путевима", рекла је Дамњановићева.

Каже да је то приви српски коридор чијим ће изградњом бити остварена директна веза између два европска коридора.

Истиче да је потписан је уговор, а следећи корак је почетак радова, 15. децембра. Следеће недеље ће званично почети изградња Моравског коридора.

"Став овог Министарства је за све пројекте да изградња може почети само тамо где су у потпуности решени сви законом прописани услови", истакла је државна секретарка.

Радови почињу код Крушевца, између две будуће петље, Крушевац-Исток и Крушевац-Запад.

Према њеним речима, на том потезу су решени имовинскоправни односи и издата су потребна акта за изградњу.

Вишегодишња реализација пројкета 

Дамњановићева каже да је то вишегодиши пројекат, а сви радови биће завршени за четири године.

"Локалне самоуправе на траси будућег коридора имале су врло значајну и квалитетну улогу у фази када је припреман плански документ. Свим грађанима који су становници тих насељених места, градова, општина била је дата могућност да дају своје сугестије и примедбе", рекла је Дамњановићева.

Како каже, већина тих сугестија је усвојена, а односиле су се углавном на трасу пута.

Чланови планских комисија свакодневно су разговарали са грађанима, и где год је то могло изашло им се у сусрет, каже она.

"Не можете задовољити сваки мали појединачни интерес, али кључне примедбе смо испоштовали и мислим да смо у томе успели", истакла је државна секретарка.

Крушевац решио имовинскоправне односе

На територији града Крушевца скоро у потпуности решени су сви имовинскоправни односи.

"Могла бих да похвалим Крушевац јер је у роковима и законито доносио првостепена решења која су практично услов за издавање грађевинских дозвола", каже Дамњановићева.

"Сви ми из Министарства имамо свакодневну комуникацију и помажемо тамо где можемо", рекла је Дамњановићева.

Градоначелница Крушевца Јасмина Палуровић је рекла за РТС да је експропријација земљишта почела у априлу и да је завршена на свих 1.700 парцела, колико заузима ауто-пут кроз општину.

Према њеним речима, остало је да се ураде накнадне процене што се тиче култура и других објеката који се налазе на парцелама. Биће подигнут и главни камп за људе и техничку оперативу.

"Одрадили смо експропијацију за тај камп који има скоро 27 хектара. У питању су биле 174 парцеле и то је завршено. Остаје да се одради део који се односе на усеве", рекла је градоначелница Крушевца.

Посао за грађевинску и путну оперативу 

Палуровићева каже да ће се упослити грађевинска и путна оператива, угоститељи и сви који могу да нађу бенефит у том пројекту.

Према њеним речима, од ауто-пута Крушевац добија то што ће бити повезан са коридорима 10 и 11 и централним делом Србије.

"Иностране фирме ће имати прилику да производњу прошире, бићемо привлачнији за стране инвеститоре, а мала и средња предузећа којих има око 4.500 биће у прилици да нуде брже своје производе и услуге", рекла је градоначелница.

Од 112 километара будућег ауто-пута, 21 км је на подручју Крушевца, планирана су два моста, две петље са наплатним рампама и један надвожњак.

Сложеност подухвата

На будућем Моравском коридору нема тунела, али има 78 мостова и на десетине петљи.

Државна секретарка каже да је у питању равничарски пут, јер иде долинама три Мораве, Западне, Јужне и Велике, и веома је захтеван због герографског положаја - Западне Мораве у највећем делу.

Подсећа да су 2014. године биле велике поплаве и хидролошка суитуација је битно измењена и то је наложило, нарочито на средишњем делу, на деоници два која иде од Крушевца до Адрана, око 54 километра - велике пројектантске измене.

Сложеност подухвата је у извођењу хидротехничких радова, односно регулационих радова на речним коритима, укупне дужине 68 километара.

"Када томе додате и изградњу телекомуникационих објеката, постављање уређаја јер се ради о дигиталном коридору - ‘три у један’, биће примењене нове технологије", каже она.

Како истиче, конзорцијум који је изабран "Бехтел Енка", важи за вело репсектабилну компанију, која доноси нове технологије.

Укупна вредност уговора је 745 милиона евра, уз додазних 20 одсто за непредвиђене трошкове током градње.

То је уобичајена клаузула за ту врсту уговора, каже Дамњановићева, а подразумева све оне радове који у време закључења уговора нису могли бити познати а морају се спровести, као што су отклањање последица поплава, земљотреса, појаве клизишта.

"То је све могуће да се деси посебно на оваквим пројектима који трају дуго и који су у грађевинском и у техничком смислу веома захтевни, тако да је то уобичајена клаузула", закључила је Дамњановићева.

број коментара 14 Пошаљи коментар
(уторак, 10. дец 2019, 07:24) - anonymousmiki [нерегистровани]

Autoput

Pricalo se o autputu uz Z. Moravu kada sam imao 10 g. a sada imam 60. Problem guzve Pojate Preljina je izbegavanje putarine jer vidim po registracijama. Na kraju videcemo

(понедељак, 09. дец 2019, 12:08) - anonymous [нерегистровани]

zidanje Skadra

@Šumadija; čekaj da se prvo završi put Batočina-Kragujevac započet još pre 10 godina.

(понедељак, 09. дец 2019, 02:20) - anonymous [нерегистровани]

@banat

Kako Vojvodina nema puteva?

Kuda ide Autoput Beograd-Šid? A kuda Beograd-Subotica?

(недеља, 08. дец 2019, 20:51) - anonymous [нерегистровани]

Strucnjak

Dodji strucnjaku na put Smederevo-Kovin-Pancevo-Beograd da vidis da li je polu-prazan...

(недеља, 08. дец 2019, 17:20) - anonymouss [нерегистровани]

Bravo

Lepo je to sto se pravi.. Videcemo vremenom kvalitet puta.. Samo kad bi bile Vinjete umesto onih kućica, bilo bi jos bolje...

(недеља, 08. дец 2019, 13:46) - anonymous [нерегистровани]

Pa sta?

Jel' treba ljudi i deca da nam ginu po losim putevima svake godine? Bolje da se radi i gradi nego da se ne radi nista.

(недеља, 08. дец 2019, 13:29) - anonymous [нерегистровани]

@ Receno, urađeno 2

Тачно тако, само једна исправка, запад не “даје” новац него се следеће 3 још нерођене генерације задужују.

(недеља, 08. дец 2019, 12:50) - anonymous [нерегистровани]

Šumadija

Kada će da se gradi auto-put"Karađorđe", kroz Šumadiju.

(недеља, 08. дец 2019, 11:40) - anonymous [нерегистровани]

Receno, urađeno 2

Da nam Zapad ne daje novac, malo sutra bi ista bilo izgrađeno.
Treba biti pošten i reći.

(недеља, 08. дец 2019, 11:38) - anonymous [нерегистровани]

@Banat

U Banatu i nema nikakve potrebe da se gradi autoput za sada, jer je frekvencija saobracaja takva da su i obicni putevi poluprazni. Tu samo treba popraviti postojece puteve i problem resen.