Let "Aurore" do svetskih visina – novi uspeh studenata Mašinskog fakulteta

Studenti Mašinskog fakulteta u Beogradu koji rade na projektu "Aurora" osvojili su prvo mesto u prvoj rundi međunarodnog studentskog takmičenja Erbas slošing rokit 2019, za idejno rešenje letelice sa rezervoarom kojim se minimizira tzv. slošing efekat (bućkanje).

Rešenje Dušana Babića, Lazara Popovića, Radovana Đurovića, Đorđa Trampe i Nikole Popovića proglašeno je najboljim u konkurenciji 50 timova iz celog sveta, saopštio je Mašinski fakultet. 

To im je otvorilo put u Patras, u Grčkoj, gde se u julu održava druga runda tog takmičenja na kojem će se ocenjivati tehničko rešenje, odnosno konstrukcija, dolet i vreme leta, kao i cena i način izrade letelice.

Organizatori takmičenja su "Erbas" i Evroavija – Evropsko udruženje studentskih timova koje se bave projektovanjem i izradom letelica.

"Aurora" je jedan od projekata koji se realizuje u okviru Beoavije – tima koji okuplja studente Mašinskog i još tri fakulteta Univerziteta u Beogradu.

Pogon na vodu 

Reč je o autonomnoj letelici sa pogonom na vodu koja je sastavljena od tela rakete i krila, što omogućava veliki dolet uz minimalnu snagu propulzije (pogonske sile).

Dužina letelice je 1,5 metara, širina odnosno razmak krila 2,25 metara i ograničena je težinom na pet kilograma.

Na njoj se nalaze dva odvojena rezerovara – jedan za propulziju, a drugi za teret, odnosno slošing.

Prema tehničkim zahtevima takmičenja, u rezervoaru za slošing, odnos vode i vazduha mora da bude pola-pola i on ne sme da bude pod pritiskom.

S druge strane, maksimalna količina vode u rezervoaru za propulziju mora biti ista ili manja od količine vode u rezervoaru za teret.

Letelica je visoko "pogođena" slošingom, jer je odnos mase letelice i slobodne tečnosti 3:1, odnosno letelica je dva-tri puta teža od mase slobodne tečnosti.

U ostalim slučajevima, gde se efekat slošinga javlja, taj procenat je manji.

Rezervoar – ponos tima

Glavni zadatak našeg tima bio je da letelicu, posle vertikalnog lansiranja i njenog prelaza u bespogonski horizontalni let, što više stabilizuju, kako bi imala što veći dolet i bezbedno sletela.

Primenili su tri načina za kontrolu slošinga. Na prvom mestu to je rezervoar koji su sami dizajnirali i na koji su veoma ponosni.

On je u centralnom delu cilindričnog, a na krajevima elipsoidnog oblika. Izrađen je od fiberglasa i prilagođen trajektoriji letelice.

Unutar rezervoara primenili su gumene pregrade, što takođe doprinosi smanjenju uticaja bućkanja na stabilnost letelice.

I na kraju, uveli su aktivnu kontrolu slošinga, odnosno autopilot u koji su unete vrednosti u okviru kojih će se taj efekat ispoljavati.

Tri dana za sklapanje letelice

Letelica se izrađuje na samom takmičenju. Učesnici imaju tri dana da je sklope i stave u funkciju. Lansira se tri puta uzastopce u razmaku od pet minuta. "Aurora" je projektovana da bude modularna, odnosno lako sklopiva i rasklopiva, čime je tim odgovorio na još jedan od zahteva organizatora.

Članovi tima su studenti master i osnovnih akademskih studija na Mašinskom fakultetu. 

Dušan Babić, Radovan Đurović i Nikola Popović su budući master inženjeri sistema naoružanja, Lazar Popović je odabrao vazduhoplovno inženjerstvo, a Đorđe Trampa je njihov mlađi kolega sa osnovnih studija.

broj komentara 2 pošalji komentar
(četvrtak, 16. maj 2019, 15:42) - Nikola J Volarevic [neregistrovani]

Cestitka

Postovane Kolege sa MF ,

zaista Vam cestitam od sveg srca , samo napred , i zelim Vam kako Timski uspeh tako i pojedinacni , gde god bili , gde god radili !

S ponosom na Vas ,
Puno pozdrava sa zeljom da budete uvek u vrhu

Vazduhoplovac

MF 37/70

(četvrtak, 16. maj 2019, 15:37) - Filippo [neregistrovani]

Svaka cast masinci!

Bravo za nase inzenjere! Masinski Fakultet je oduvek bio ponos nase zemlje! Svaka cast kolege - srecno na velikom finalu!