Obučiti ljude kako kompjuteri ne bi bili ukras

Samo od početka godine, državne institucije razmenile su više od dva miliona ličnih dokumenata građana. To je podatak Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu koji oslikava dokle se stiglo sa digitalizacijom javne uprave. Napredujemo, kažu, ali i dalje smo ispod proseka u odnosu na zemlje Evropske unije. Klik umesto papira brže bi zaživeo da imamo više informatičara i bolju opremu.

Vrnjačka Banja se svrstala u šest lokalnih samouprava koje su korak ispred u digitalizaciji. Na portalu e-uprave imaju 24 usluge, pa građani više ne čekaju u redovima za dokumenta. Moglo bi se i bolje, ali dele probleme sa ostatkom Srbije.

Zamenica načelnika uprave Vrnjačka Banja Ljiljana Radaković kaže da i njima fali informatičara. Njihova plata iznosi 45.000 dinara i ne može da im predstavlja motivaciju.

Informatičari nedostaju, ali kompletna administracija mora bolje da savlada kompjuter, da ne bude kao u Kruševcu, sistem E-zupa, stoji za ukras.

Prosečna starost državnog službenika u Srbiji je iznad 45 godina.

"Mislim da je potreban jedan dodatni napor da te ljude opismenimo, jer oni će u suprotnom biti višak", ukazuje Ivica Cvetanović, predsednik Konfederacije slobodnih sindikata.

Jedinstvena upravna mesta, još su pilot-projekat u osam opština, ali ide se ka tome da građanin u svakoj opštini, za jednim šalterom obavi sve, od zahteva do plaćanja takse.

Izvozićemo digitalne servise 

Digitalne servise ćemo izvoziti, jer su se dobro pokazali.

"Ono što je bilo interesantno kod E-bebe, recimo, građanin u proseku štedi sedam časova i ne plaća dve takse od 700 dinara", objašnjava Suzana Marjanović iz Sektora za razvoj dobre uprave.

Građanima E-uprava nije potpuno jasna, zato mora sistematski da se prati kako koriste portal i da li nešto treba da se popravlja.

Slobodan Marković iz Programa UN za razvoj u Srbiji ističe da treba non-stop da se prati kako građani koriste te usluge.

"Na primer, ako neka procedura ima pet koraka, gde su stali sa korišćenjem toga, da li su pokrenuli uslugu, ako nisu znali da pokrenu uslugu možda objašnjenje nije dobro, možda dugme nije dovoljno veliko, ako su prekinuli kod plaćanja, šta tu nije funkcionisalo, da li je možda previše komplikovano, ili nije dobro objašnjeno", navodi Marković.

Ostaje pitanje može li brže, ali ohrabruje što se u startu za trećinu smanjio broj odštampanih izvoda iz matične knige rođenih, a sada je taj procenat i veći, kažu upućeni.

broj komentara 0 pošalji komentar