Da li vozači javnog prevoza imaju dovoljno "debele živce"

Na okretnici u Šumicama danas je napadnut vozač autobusa na liniji 308. Zadobio je lakše povrede, a okolnosti pod kojima se to dogodilo još nisu zvanično potvrđene. Juče je autobus na liniji 46 na pešačkom prelazu lakše povredio ženu i dete. Ulični prodavci potom su kamenovali autobus. Vožnja beogradskim ulicama zahteva debele živce, a s druge strane, sve više vozača autobusa odlazi u inostranstvo. Negde između je odgovor na pitanje zašto se sve to događa.

Dok ekipa RTS-a snima incident ispred autobusa, novi fića se isprečio u kružnom toku Auto-komande. Gužva, zastoj, stres za vozače – kad ga iseku u saobraćaju, parkiraju nasred puta ili u stanici, kad iskrsne pešak. Može li vozač javnog prevoza da vozi i dokle, ako je stalno pod stresom, najbolje znaju u medicini rada. Vreme reagovanja otkriva "omega test".

Zoran Brđović, načelnik Medicine rada Doma zdravlja Palilula, objašnjava kako se vozači testiraju uz pomoć putanje u obliku slova "omega".

Brđović dodaje da kada vozač ide pravo sve je u redu, ali kada dodirne ivicu, aparat se oglasi i broji mu greške.

"Ako prebaci broj grešaka, možete da ga eliminišete", kaže Brđović.

Drago Tošić, direktor Konzorcijuma privatnika u javnom prevozu, ističe da bi značajan broj vozača ostao kada bi se poboljšali uslovi rada, "da se na svim okretnicama nalaze toaleti, da su popravljeni šahtovi i rupe na kolovozu, da su obeležene kolovozne trake".

Odlaze stalno i primaju nove, mlade i stare. Svež lekarski pregled je obavezan, ali priznaje da radije primaju starije vozače, jer su iskusni, ranije odlaze u penziju i znaju šta je ulica, gužva i putnik.

Isto misle i lekari, jer starost i godine ne oduzimaju profesionalnu dozvolu od koje se živi.

Kada policija oduzima dozvolu

Ako posumnjaju na neku ozbiljniju bolest, obavezna je prijava MUP-u u roku od 15 dana, kaže Brđović.

Prijava MUP-u, kako objašnjava, znači da vozač ne ispunjava zakonske uslove za bezbedno upravljanje motornim vozilom određene kategorije i grupe, i to se šalje njegovoj matičnoj firmi.

Policija tada oduzima dozvolu, trajno ili privremeno, tačnije dokle ne kažu lekari.

Pojava epilepsije je odmah oduzima vozaču, trajno. Gubitak oka, dijabetes, ako se leči insulinom isto tako. Operacija na srcu najmanje šest meseci.

Izuzetno visok pritisak je privremeno oduzima, kao i stentovi, ali je za povraćaj presudan izveštaj kardiologa i dobar EKG.

Neko se, kaže sagovornik, sam odriče dozvole, jer mu je dosta rada i teškoća, a neko je prinuđen da produži radni vek.

"On prođe u našim auto-bazama i određene provere pre stupanja u radni odnos, tako da tek tada bude primljen. Stručno osoblje obavlja razgovor sa njim", navodi Tošić.

Od stotinu nezgoda, za pet je odgovaran vozač

Kod privatnika, uz stotinu saobraćajnih nezgoda, za pet je odgovaran vozač. I kod GSP-a je slično.

Do kraja septembra imali su 900 nezgoda, u svakoj četvrtoj je delimično ili potpuno kriv šofer.

Srećom, lakše su povrede u nezgodama i manje materijalne štete.

Uostalom, vozači ne piju, često odlaze lekaru, strahuju da ne izgube dozvolu i neko oboljenje ranije se otkrije i leči.

I zato su sposobni da voze, plus iskustvo. Ali pitanje je da li su zaista svesni ili mogu da sami priznaju kada to ne mogu. Ili ih materijalna situacija odvraća od toga.

broj komentara 2 pošalji komentar
(utorak, 05. nov 2019, 23:34) - Zika [neregistrovani]

dovesti u red

Da vozači koji voze gradsku i prigradsku rade ukupno 6 sati, dva dana obavezno spojeno i bez glupih šihti ! da izlaze vozačima u susret za smene,dane i linije koje im odgovaraju i koje poznaju a ne da imaju još veću nervozu.

(utorak, 05. nov 2019, 22:18) - anonymous [neregistrovani]

svi

svi smo krivi i pesaci i oni sto auto voze i normalno i javni prevoz ne moze bolje da funkcionise
prosto receno nekultura u svakom pogledu nepostovanje drugihoko sebe