Ne volim blokade, ali ne mrzim taksiste

Nije lako opredeliti se između taksista i CarGo naročito ako mislite da ima mesta i za jedne i za druge i da nijedni nisu ni sasvim loši ni potpune cvećke.

Blokada grada koju sprovode taksisti je mučna. Kao i svaka blokada grada. Ali, mi živimo u društvu u kome skoro tri decenije kukamo što nismo naterali Miloševića da napravi Tjenanmen 9. marta pa bi sve bilo drugačije, što nismo istrajali u ovom ili onom šetanju.

I sad kad neko istrajava i primenjuje brutalna sredstva za svoje ciljeve, odjednom ta nam blokada smeta.

Pa budim realni, svaka blokada smeta. Ja sam se radovao svakom protestu 1996. na 1997. i išao u šetnju, ali onda je jedan dan trebalo da baka stigne u hitnu pomoć a bilo je blokirano zbog protesta pa mi je zasmetalo.

Dakle, jednog dana sam psovao protest na koji sam inače išao. Dešava se.

To što nama nešto nije važno ne znači da drugi nemaju pravo da se za to bore.

Da li je način borbe adekvatan? Ko sam ja da sudim?

Šetao sam jer su ukrali glasove Vuku Draškoviću onomad, stvarno nema glupljeg razloga za protest od toga. Nemam pravo da ikoga osuđujem. A ni narod koji je koliko pre dve godine šetao jer je bio tužan što na izborima nije pobedio Saša Janković...

Drugo, cena goriva je kod nas toliko visoka da CarGo nikada neće smanjiti cenu upola kao Uber recimo u Americi. Sada je ta cena 10-15 posto niža.

Taksi udruženja sama po sebi treba da se koriguju, njihova prava i obaveze treba da se redefinišu i poštuju, to je nesporno, ali CarGo ne donosi olakšanje za džep građanina jer je danas u Beogradu ako se krećeš po centru grada, manji broj puta, već isplativiji nego automobil kad se zaračunaju svi troškovi.

Samim tim, ako cena goriva bitno ne padne ove "gig economy" (tezga - usputni posao koji se obavlja uz pomoć interneta) akcije nikada neće biti bitno jeftinije.

Treće, liberalizacija tržišta uvek dovodi i do liberalizacije usluge i do liberalizacije položaja radnika.

Mi kao potpuni provincijalci padamo na draži "gig economy" i kad se posao radi preko mejla ili aplikacije mislimo kao da smo konstruktori aplikacije a ne ljudi koji svojim kolima vozaju narod po gradu za manje para nego taksisti.

Kada se iz priče o Uberu izbaci element aplikacije zvuči mnogo manje seksi i hip nego s njom.

Da li sad treba uništiti jednu profesiju gde se plaćaju porezi i ide se u penziju da ne bismo uštedeli ništa i uveli desetine hiljada ljudi u nešto potpuno neizvesno?

Četvrto, navešću jedan slučaj od juče koji umnogome sumira sjaj i bedu CarGo.

Išao sam na poslovni sastanak i kolega me je pokupio CArGo autom.

Bio je to neki nov "reno", vozač jako lepo obučen, sve besprekorno čisto, spolja i iznutra.

Nije čak bio ni sasvim neupućen kuda da vozi, mada vidi se da nije profi a kao što znamo GPS u centru ne pomaže jer bager radi brže od satelita.

Elem, dolazimo mi na pedeset metara od destinacije i tu nas on ostavlja. Blizu je.

Pedeset metara. Nije mnogo. Ali to nije naša destinacija. I tih pedeset metara su blatnjavi, neasfaltirani i neravni. I on ne bi tuda da vozi.

Da je taksista, ne bi stao tu već bi došao gde treba. Da je taksista a da neće da vozi tu gde sam mu rekao, došlo bi do rasprave pa bi nas dovezao.

Ali šta raditi sa čovekom iz CarGo koji prosto hoće da bude profi ali ipak više ceni svoj auto nego cipele mušterije.

U povratku sam zvao taksi. Došao je u milimetar gde treba. U razrovano blato.

To je ta razlika kao kad se pije pivo ispred radnje ili u kafani. Jako je slično ali prodavačica ipak nije konobar.

broj komentara 14 pošalji komentar
(utorak, 08. okt 2019, 09:35) - anonymous [neregistrovani]

fiksno nego sta

na fiksne ako se vratimo vraticemo se na zemlju a ovako mobilni virtuelni ljudi zapravo nisu vezani ni za sta pa ni jedni za druge.Izvinjavam se na filozofskoj reminiscenciji ali morao sam.Mobilni telefoni em zrace a paznju odvlace a od ljudskog zivota prave surogat - sta god ko pricao o savremenostima, internetima…sve to moze i sa fiksnim.Uostalom fiksno spavamo fiksno idemo na posao, relativno fiksno jedemo (prostorno i vremenski), zasto ne bi i odnose imali fiksne, pa i telefone.I to žične obavezno.

(ponedeljak, 07. okt 2019, 21:31) - anonymous [neregistrovani]

Taksisti vulgarno psuju

Većina taksista u Beogradu, bar oni koje sam ja srela psuje jako vulgarno a to je veoma loše za putnike i turiste. Mi smo stranci ali razumemo srpske psovke i utisak je veoma loš. Pozdrav iz Grčke.

(ponedeljak, 07. okt 2019, 18:13) - Михајло Јовановић [neregistrovani]

Неочекивана патетика

"Да ли сад треба уништити једну професију где се плаћају порези и иде се у пензију да не бисмо уштедели ништа и увели десетине хиљада људи у нешто потпуно неизвесно?"

Одмах дајем свој одговор: ДА. То се, драга господо, зове прогрес, илити на српском - напредак. Осим ако не желите да се вратимо на парне локомотиве и фиксне телефоне. Или чак на фијакере.

(ponedeljak, 07. okt 2019, 10:15) - anonymous [neregistrovani]

Ovo je jedna nedovršena priča bez poente

Poenta je u zakonu, a osnovno pitanje je: da li su taksi udruženja, odnosno taksisti, u obavezama izjednačeni kao CarGo-ovci, jer, ako nisu, onda se to zove nelojalna konkurencija.

(ponedeljak, 07. okt 2019, 07:44) - anonymous [neregistrovani]

Оставите нас да сами изаберемо!

Ја бирам да знам цену вожње унапред, тј. кад је закажем, а не да ми за вожњу од тачке А до Б, таксисти исте фирме(!) наплате сваки пут другу цену, у распону и до 40% разлике???

(nedelja, 06. okt 2019, 12:55) - Драгослав [neregistrovani]

Фискални рачун?

Таксисти су свакако једна од најинтригантнијих група одувек и били. Пре неколико година градске власти су покушале да им уведу фискалне касе. Блокада града и власт сед повлачи. Купиш новине на киоску и добијеш фискални рачун. Возиш се таксијем, што је неупоредиво скупље, и нема фискалног рачуна. Откуд и чему толико таксија у главном граду? Сада има посла за возаче где год се окренеш. Хоће ли држава да укине Viber, WhatsApp, зарад МТС или Теленора, Youtube зарад биоскопа и издавача, електронске новине зарад штампаних... Овде мирише на неке друге интересе, који се, бојим се, дотичу и саме власти.

(subota, 05. okt 2019, 18:25) - anonymous [neregistrovani]

Да ли је уопште проблем таксирање преко апликација?

Скоро сам сасвим сигуран да је цела прича са CarGo и сличнима у суштини фокус на потпуно погрешну тему. До сада нисам користио нити њега, нити друге апликације када сам тражио превоз, и није ми било жао никада да платим таксисту (сва срећа, па имам пара и може ми се).
Са друге стране, много већи проблем је нерад таксиста. Више пута ми се десило да зовем сва такси удружења телефоном по реду, и да нити једно нема возило које би могло да ме довезе. Ништа, онда се запутим до најближе такси станице (30 минута пешице), и ту тражим таксисту. Редовно ми се дешава да таксисти неће да возе. Ако је тура краћа од бар једно 1000 динара, кажу да им се не исплати. Према томе, изгледа да је суштински проблем цена вожње таксија, а не нелојална конкуренција. Такси себе представља као брзу и конфорну алтернативу градском саобраћају. Ако дозивање таксија може да потраје неколико сати, онда слободно могу рећи да је подбацио по оба критеријума, јер самим временом дозивања, поништава брзину, а енергијом која је потребна да се такси нађе, поништава конфор.

(subota, 05. okt 2019, 17:34) - Ivan [neregistrovani]

Kakvi taksisti

Sta je, boje se konkurencije? Kako u drugim zemljama sve to funkcionise a kod nas taksistima smeta. 

(subota, 05. okt 2019, 17:12) - anonymous [neregistrovani]

Moje lose iskustvo...

Pa ja imam drugacije iskustvo sa nasim taksistima. Znaci, taksista, doveo nas do bare, blata (Mirijevo), i tacno stao tu i nece , na nasu molbu, da se pomeri jedan metar unapred, gde je bilo malo izglednije za izaci i izbeci blato i vodu. Nece covek, Zena i ja sredjeni, rodjendan, trebalo je da nam bude lepo vece, proslava. A gde je ono, musterija je uvek u pravu? 

(subota, 05. okt 2019, 16:05) - anonymous [neregistrovani]

Besmislica...

@Али шта радити са човеком из CarGo који просто хоће да буде профи али ипак више цени свој ауто него ципеле муштерије.

Upravo sa takvim autom zelim da se vozim. Cistim i iznutra i napolju. Ko se cesce vozio sa nasim redovnim taksistima, zna o cemu se ovde prica. Prema tome ova prica o blatu ne pije vodu...