Читај ми!

Колико високо су нам авиони који не загађују

„Ербас“ развија авионе и хеликоптере који ће да испуштају мање штетних гасова у ваздух. Поставили су амбициозан циљ да до 2035. године произведу авон који уопште неће испуштати угљен-диоксид. Као погонско гориво помиње се хидроген. Када је реч о хеликоптерима, ту је већа вероватноћа да летелице буду електричне или хибридне.

Три недавно откривена „Ербасова“ концепта авиона нуде мало више од осећаја дежа вија. 

Један изгледа скоро идентично као и већина типчиних комерцијалних авиона, осим што има дужа и флексибилнија крила.

Други подсећа на турбоелисне авионе, с тим штo су му крила постављена ближе репу, а има и пропелере.

Трећи концепт је потпуно другачији и изгледа футуристички. Има широк труп и савијена крила.

Међутим, сва три концепта имају једну заједничку ствар: предвиђен је погон на хидроген.

„До пре неких пет година, погон на хидроген није уопште био код нас у оптицају“, рекао је представник „Ербаса“ Глен Ливелин.

Међутим, како је наведено у саопштењу компаније, искуства из других облика транспортне индустрије су то променила.

„Данас смо узбуђени због огромног потенцијала који хидроген нуди авијацији у смислу смањења емисије гасова“, истакао је Ливелин.

„Ербас“ је недавно објавио амбицију да развије први комерцијални авион на свету који неће емитовати штетне гасове до 2035. године. То значи да ће нова технологија морати да прође ригорозна тестирања и испитивања.

У компанији процењују да хидроген има потенцијал да смањи загађење које производи авијација чак и до 50 одсто.

Када је реч о укупној емисији угљен-диоксида у свету, процењује се да авио-индустрија узрокује два одсто.

Лекције које пружају хеликоптери 

Осим што ради на авионима који ће мање да загађују (или да не загађују уопште), „Ербас“ развија и хеликоптере у том смеру, а управо те летелице могле би да буду прве које ће бити „чисте“.

Због малих габарита и мањој енергији која је потребна за њихово покретање, у поређењу са већином авиона, хеликоптери су идеални за тестирање нових технологија. Лекције из хеликоптера могле би да се примене на остале летелице.

„Ербас“ тестира неколико решења, од смањења емисије конвенционалних мотора, до потппуно електричних хеликоптера. У игри су и хибриди.

Док чувена велика компанија размишља о будућности и загађењу, подсетимо да је мала словеначка, али исто чувена компанија, произвела први електрични авион на свету који је сертификован од ЕАСА.

Авион на батерије, „Пипистрел Велис електро“, мали је двосед, намењен за обуку пилота. Лети 50 минута, плус резерве, што је типично за употребу у школама летења.

Све то нам говори да авиони који ће мање да загађују околину можда и нису тако далека будућност.

број коментара 1 Пошаљи коментар
(понедељак, 21. сеп 2020, 16:28) - Blagoje Krstic [нерегистровани]

A proizvodnja vodonika ne zagadjuje okolinu :)

Da bi se proizvelo vodonik iz vode potrebno je mnogu elektricne energije, a da bi se proizvela ta elektricna termo elektrane sagorece mnogo uglja i nafte. Cela je stvar umesto direktno sagorevanje kerozina u avion sve se izmeshta u termoelektrana. Ovo nije potpuno reshenje i nije ekoloshko uopshte. Ne bi me cudilo na kraju za jedan let ovaj ekoloshki avion da proizvede vishe CO2 od konvencionalnog.