Читај ми!

Плава боја намирница подстиче мршављење

У природи готово да нема плавих намирница. Зато нас та боја асоцира на буђ, на покварену храну, па је интуитивно избегавамо. Чудесна игра боја тако се може употребити за – мршављење.

Небо и море су плаве боје. То асоцира на мир, опуштеност, спокој. Сматра се да плава боја на човека делује смирујуће, иако неке нијансе изазивају осећај хладноће, јер се доводе у везу са ледом. Плава боја је и једна од омиљених боја на свету, упркос културолошким разликама. То показују и анкете у Европи, Азији и Америци. Чак је и у земљама попут Кине, где се црвена, жута и зелена традиционално сматрају бојама које означавају срећу, плава популарнија.

Мале собе које су окречене у плаво делују веће и опуштајуће. Када је у питању мода, плаве фармерке су и даље један од најпопуларнијих одевних предмета, без обзира на сезону и трендове. Тамно плава се сматра краљевском бојом, и они који је носе изгледају одлучно, елегантно, поуздано, али и дистанцирано. Није случајност да је већина униформи, нарочито полицијских, тамно плаве боје.

Ипак, плава боја може да буде и веома одбојна. Психолози су утврдили да се људи устручавају да једу храну плаве боје, јер се она доводи у везу са нечим што је покварено.

Боје доживљавамо разним чулима

Боје су заправо светлосни таласи различитих дужина. Људско око је направљено тако да разликује те таласне дужине и због тога можемо да видимо различите боје и нијансе када светлост дође у контакт са неким предметом.

Међутим, очи нису једини сензор који нам помаже да доживимо боје. Боје можемо и да „осетимо" уз помоћ коже. Кожа је осетљива на светлост различите боје, те када је у нас уперена, на пример, црвена или зелена светлост или рефлектор, то може да утиче на биофизичке и биохемијске процесе у телу и да доведе до на пример убрзаног рада срца, убрзаног дисања и повећања притиска.

Одбојне плаве намирнице

Иако је плава толико популарна, људи интуитивно избегавају плаву храну. Боровнице, шљиве, црвени купус и црно грожђе су заправо више црвенкасто-љубичасте.

Плава храна, с друге стране, готово да не постоји у природи и доводи се несвесно у везу са нечим што није природног порекла.

Истовремено, наш мозак је баждарен да плаву храну доводи у везу са опасношћу и нетолеранцијом, јер ту боју доводи у везу са труљењем и горким укусом. Буђ, на пример, има плаву или зеленкасту боју, док печурке често постају плавичасте, црне или љубичасте.

Према чувеном психијатру Карлу Јунгу, „боје су матерњи језик несвесног". Оне нам помажу да се оријентишемо у природи, јер током живота учимо шта која боја у природи представља.

Са друге стране, боје нам пружају и друга значења, који су друштвено условљени, односно око којих постоји друштвени консензус. То се види на примеру семафора. „Црвену боју доживљавамо као упозорење, опасност, те се наша пажња несвесно стимулише."

Али, у зависности од друштвеног контекста, или ситуације, можемо да је доживљавамо и као знак љубави и радости, на пример, када на поклон добијемо црвене руже.

Исто тако смо научени да грабимо црвено воће, јер знамо да ће бити слатко и зрело. Плаве воћке би више избегавали, јер за њих сматрамо да су киселе, чак нејестиве.

Деца су више склона експериментисању

Сматра се да је наша аверзија према плавој храни делимично генетска, урођена. Међутим, како онда објаснити дечју љубав према плавом сладоледу, лизалицама, бомбонама?

Научници сматрају да су деца отворенија да пробају намирнице различитих боја, јер још увек нису научила везу између боја и хране, односно шта која боја представља кад је храна у питању.

Одбојност према плавој храни се, пак, може искористити у ситуацији када желимо да изгубимо тежину. Још 1970. године су истраживачи открили да плава боја сузбија апетит. У експерименту су учесници који су седели у собама са плавим осветљењем мање јели.

Тако, нутриционисти данас препоручују коришћење плавог посуђа, плавог прибора за јело, плавог столњака или плавог светла, уколико неко жели да се реши килограма.