Читај ми!

Како је вртка, белопаланачко „црвено злато“, извртела пут до купаца

Пројекат „Тканица укуса“ локалне акционе групе „Катена Мунди“ у Белој Паланци, настао је са идејом да се производи, као што су вурда, паприка вртка, сукана баница, сићевачко вино и мед од жалфије групишу и тако лакше пронађу пут до купаца. Вртка, или црвено злато, је, изгледа, већ извртела пут.

Пуњена посна и мрсна, у претрници или салати има највише капсаицина од свих до сада регистрованих парпика, а очувале су је баке, сушећи је и вадећи семе за идућу годину и тако стотину година.

У белопаланачком Врандолу Дејан Марковић се, на наговор сестре Сање, пре седам година одлучио да подигне неколико пластеника вртке. Годишње убере око седам тона. Комад суве кошта од 15 до 20 динара.

„Она има танку покорицу и спиралног је облика. Јако се лепо суши и јако је ароматична. Буде 20 до 25 паприка у килограму, док ових других паприка имате осам до десет, дванаест комада у килограму. Ево, ја сад имам неке наруџбине и што кажу оно, 'не лажем ал' одлажем'“, каже Дејан Марковић.

Годишњи агро буџет Беле Паланке износи осам милиона динара.

„Имамо програм за младе где младим пољопривредницима који желе да крену да се баве пољопривредом дајемо 500.000 динара. Имамо једну меру везану за вртку, ми стимулишемо наше, такозване врткаше, који хоће да се баве производњом наше вртке 5.000 динара по ару. Са тим средствима они буквално покрију целокупне трошкове производње“, наглашава Јасмина Голубовић из Одељења за привреду и ЛЕР Бела Паланка.

Лепа је и за око и укусна. Ипак, без обзира на све, у белопаланачком атару нема више од хектара вртке. А са вртком се слаже све, и пројица, али и врткина пљескавица.

„Будућност је да се брендира и да се људи заиста озбиљно њоме баве, јер тај укус и тај квалитет, мислим да нема нигде у Србији“, сматра Сања Марковић из Врандола.