Čitaj mi!

Koliko visoko su nam avioni koji ne zagađuju

„Erbas“ razvija avione i helikoptere koji će da ispuštaju manje štetnih gasova u vazduh. Postavili su ambiciozan cilj da do 2035. godine proizvedu avon koji uopšte neće ispuštati ugljen-dioksid. Kao pogonsko gorivo pominje se hidrogen. Kada je reč o helikopterima, tu je veća verovatnoća da letelice budu električne ili hibridne.

Tri nedavno otkrivena „Erbasova“ koncepta aviona nude malo više od osećaja deža vija. 

Jedan izgleda skoro identično kao i većina tipčinih komercijalnih aviona, osim što ima duža i fleksibilnija krila.

Drugi podseća na turboelisne avione, s tim što su mu krila postavljena bliže repu, a ima i propelere.

Treći koncept je potpuno drugačiji i izgleda futuristički. Ima širok trup i savijena krila.

Međutim, sva tri koncepta imaju jednu zajedničku stvar: predviđen je pogon na hidrogen.

„Do pre nekih pet godina, pogon na hidrogen nije uopšte bio kod nas u opticaju“, rekao je predstavnik „Erbasa“ Glen Livelin.

Međutim, kako je navedeno u saopštenju kompanije, iskustva iz drugih oblika transportne industrije su to promenila.

„Danas smo uzbuđeni zbog ogromnog potencijala koji hidrogen nudi avijaciji u smislu smanjenja emisije gasova“, istakao je Livelin.

„Erbas“ je nedavno objavio ambiciju da razvije prvi komercijalni avion na svetu koji neće emitovati štetne gasove do 2035. godine. To znači da će nova tehnologija morati da prođe rigorozna testiranja i ispitivanja.

U kompaniji procenjuju da hidrogen ima potencijal da smanji zagađenje koje proizvodi avijacija čak i do 50 odsto.

Kada je reč o ukupnoj emisiji ugljen-dioksida u svetu, procenjuje se da avio-industrija uzrokuje dva odsto.

Lekcije koje pružaju helikopteri 

Osim što radi na avionima koji će manje da zagađuju (ili da ne zagađuju uopšte), „Erbas“ razvija i helikoptere u tom smeru, a upravo te letelice mogle bi da budu prve koje će biti „čiste“.

Zbog malih gabarita i manjoj energiji koja je potrebna za njihovo pokretanje, u poređenju sa većinom aviona, helikopteri su idealni za testiranje novih tehnologija. Lekcije iz helikoptera mogle bi da se primene na ostale letelice.

„Erbas“ testira nekoliko rešenja, od smanjenja emisije konvencionalnih motora, do potppuno električnih helikoptera. U igri su i hibridi.

Dok čuvena velika kompanija razmišlja o budućnosti i zagađenju, podsetimo da je mala slovenačka, ali isto čuvena kompanija, proizvela prvi električni avion na svetu koji je sertifikovan od EASA.

Avion na baterije, „Pipistrel Velis elektro“, mali je dvosed, namenjen za obuku pilota. Leti 50 minuta, plus rezerve, što je tipično za upotrebu u školama letenja.

Sve to nam govori da avioni koji će manje da zagađuju okolinu možda i nisu tako daleka budućnost.

broj komentara 1 pošalji komentar
(ponedeljak, 21. sep 2020, 16:28) - Blagoje Krstic [neregistrovani]

A proizvodnja vodonika ne zagadjuje okolinu :)

Da bi se proizvelo vodonik iz vode potrebno je mnogu elektricne energije, a da bi se proizvela ta elektricna termo elektrane sagorece mnogo uglja i nafte. Cela je stvar umesto direktno sagorevanje kerozina u avion sve se izmeshta u termoelektrana. Ovo nije potpuno reshenje i nije ekoloshko uopshte. Ne bi me cudilo na kraju za jedan let ovaj ekoloshki avion da proizvede vishe CO2 od konvencionalnog.