Čitaj mi!

Hodočašće u malezijsku pećinu hramova – činije mleka i žive rane na dar bogu Muruganu

U multikulturnom kotlu Maleziji jedan od najpoznatijih verskih praznika posvećen je tamilskom bogu Muruganu, čiji je hram u pećinama brda Batu sveto mesto za hodočašće, ali i velika turistička atrakcija.

U ravnici 13 kilometara severno od Kuala Lumpura uzdiže se krečnjačko brdo Batu, ispresecano sa više prostranih pećina, fascinantnih tvorevina prirode koje je ljudska ruka dalje pretvorila u impresivni spomenik religiji i duhovnosti.

U unutrašnjosti pećina u Batuu, kao i u podnožju brda, smešteno je više malih hramova, šarenih građevina sa frizom krcatim figurama bogova koje su i same dovoljno privlačne za oko, ali ostaju gotovo neprimetne pred velelepnom 43 metra visokom statuom Murugana, boga rata i zaštitnika Tamila, dravidskog naroda iz južne Indije.

Ova u zlatno ofarbana, impozantna statua, napravljena od 1.550 kubnih metara betona i 250 tona čelika, okrenuta je licem prema malezijskoj prestonici i u dostojanstvenoj tišini nadgleda široki prostor pred sobom, te štiti ulaz u najprostraniju pećinu u Batuu, koja se nalazi na visini od sto metara. Do zjapećih usta pećine, čije zidove ukrašavaju reljefi i statue, treba prevaliti 272 stepenika, a u njenoj utrobi, pored oltara koje opsedaju tamilski vernici i na okidaču foto-aparata brzi strani turisti, nalazi se i čopor malih majmuna uvek zauzetih glodanjem banane i drugog voća.

Gigantska statua Murugana, bilo da u posetiocima izaziva strahopoštovanje ili prosto čuđenje, nesumnjivo svedoči o verskoj privrženosti i požrtvovanosti siromašne tamilske zajednice u Maleziji, koja je uz pomoć svojih sunarodnika u Indiji finansirala njenu izgradnju. Ta, najveća postojeća, statua božanstva Murugana koje se pominje u sanskritskim spisima starim više od dve hiljade godina građena je tri godine i završena 2006, te sada, skupa sa pećinama, predstavlja svetinju koja tokom trodnevnog tamilskog praznika Taipusama privuče i preko milion i po hodočasnika, pripadnika ovog naroda iz Malezije, Singapura, Indije, Šri Lanke i Australije.

Vernici tada peške prevale put od hrama boginje Marijaman u centru Kuala Lumpura do pećina Batu, noseći činije sa mlekom na dar bogu Muruganu. Askete i drugi vatreni posvećenici njegovog kulta tom prilikom probiju obraze i jezik dugim iglama, odnosno, zariju metalne kuke u meso na leđima i tako vuku mala, ritualna zaprežna kola.

Probadanje tela i trpljene bola važe za čin kojim se povećava koncentracija za meditiranje o bogu i istovremeno pokazuje posvećenost. Dokumentovani su i slučajevi u kojima su religijski adepti na ovo hodočašće išli sa improvizovanim portalima prikačenim lancima i kukama za telo na čak 108 mesta.

Omiljena destinacija i planinarima 

Nedaleko od statue Murugana, na ulazu jedne od manjih pećina, posetioce dočekuje i 15 metara visoka statua Hanumana, boga s likom majmuna, koji je poznat kao verni pratilac mitskog kralja Rame, junaka epa Ramajana koji se u hinduizmu smatra avatarom boga Višnua.

Pećine u Batuu, čiji hodnici predstavljaju mrežu dugu dva kilometra, pored vernika i speleologa omiljeno su odredište i planinara koji se na vrhove krečnjačkog brda veru duž više od 150 prilaza.

Malezija, multietnička zemlja u jugoistočnoj Aziji, raskrsnica je na kojoj su se susretale civilizacije: malajska, indijska, kineska, arapsko-islamska i zapadna. Bogati etnički i kulturni mozaik ove države čijim prostorima su u prošlosti dominirali Portugalci, Holanđani i Britanci, pored većinskih Malajaca, koji su mahom muslimani, tvori brojna i raznolika kineska zajednica sastavljena od budista, konfučijanaca, taoista i hrišćana, pripadnika više etničkih grupa kao što su Hokien i Haka, zatim, indijski doseljenici, među kojima veliku većinu čine Tamili, te brojna domaća plemena, poput Orang Asli ili Iban.

Indijci, koje su počev od prve polovine 19. veka u Maleziju dovodili britanski kolonijalisti kao radnu snagu za krčenje šuma i izgradnju puteva i železnice, danas broje dva miliona ljudi i čine blizu sedam posto od 32.500.000 stanovnika države.