Čitaj mi!

Kako je vrtka, belopalanačko „crveno zlato“, izvrtela put do kupaca

Projekat „Tkanica ukusa“ lokalne akcione grupe „Katena Mundi“ u Beloj Palanci, nastao je sa idejom da se proizvodi, kao što su vurda, paprika vrtka, sukana banica, sićevačko vino i med od žalfije grupišu i tako lakše pronađu put do kupaca. Vrtka, ili crveno zlato, je, izgleda, već izvrtela put.

Punjena posna i mrsna, u pretrnici ili salati ima najviše kapsaicina od svih do sada registrovanih parpika, a očuvale su je bake, sušeći je i vadeći seme za iduću godinu i tako stotinu godina.

U belopalanačkom Vrandolu Dejan Marković se, na nagovor sestre Sanje, pre sedam godina odlučio da podigne nekoliko plastenika vrtke. Godišnje ubere oko sedam tona. Komad suve košta od 15 do 20 dinara.

„Ona ima tanku pokoricu i spiralnog je oblika. Jako se lepo suši i jako je aromatična. Bude 20 do 25 paprika u kilogramu, dok ovih drugih paprika imate osam do deset, dvanaest komada u kilogramu. Evo, ja sad imam neke narudžbine i što kažu ono, 'ne lažem al' odlažem'“, kaže Dejan Marković.

Godišnji agro budžet Bele Palanke iznosi osam miliona dinara.

„Imamo program za mlade gde mladim poljoprivrednicima koji žele da krenu da se bave poljoprivredom dajemo 500.000 dinara. Imamo jednu meru vezanu za vrtku, mi stimulišemo naše, takozvane vrtkaše, koji hoće da se bave proizvodnjom naše vrtke 5.000 dinara po aru. Sa tim sredstvima oni bukvalno pokriju celokupne troškove proizvodnje“, naglašava Jasmina Golubović iz Odeljenja za privredu i LER Bela Palanka.

Lepa je i za oko i ukusna. Ipak, bez obzira na sve, u belopalanačkom ataru nema više od hektara vrtke. A sa vrtkom se slaže sve, i projica, ali i vrtkina pljeskavica.

„Budućnost je da se brendira i da se ljudi zaista ozbiljno njome bave, jer taj ukus i taj kvalitet, mislim da nema nigde u Srbiji“, smatra Sanja Marković iz Vrandola.