Čitaj mi!

Coke Academy - novi projekat podrške mikro, malim i srednjim preduzećima

Prema procenama Republičkog zavoda za statistiku, preko 90 odsto firmi u Srbiji pripadaju kategoriji mikro, malih i srednjih preduzeća (MMSP). Ovaj sektor je vrlo osetljiv na spoljne turbulencije, pa je permanentna podrška njegovom neometanom i održivom poslovanju neophodna. Upravo zbog toga je poboljšanje likvidnosti i konkurentnosti MMSP strategija skoro svih razvijenih zemalja i odlika dinamičnih i uspešnih privreda.

Osnaživanjem ovog sektora ne bave se samo države, već i veliki privredni subjekti, kojima su mikro, mala i srednja preduzeća često najbrojniji partneri. Svesni važnosti podrške MMSP sektoru, u kompaniji Coca-Cola HBC Srbija, nedavno su razvili jedinstven projekat podrške, Coke Academy.

Marija Trivanović, menadžerka za razvoj sposobnosti u Sektoru prodaje Coca-Cola HBC Srbija, ističe da je cilj projekta da vlasnici malih preduzeća, u ovom slučaju trgovinskih radnji, nauče kako adekvatno i efikasno da savladaju poslovne izazove i unaprede poslovanje.

„Globalna dešavanja u poslednje dve i po godine ostavljaju traga i na poslovanju malih preduzeća, koja su daleko ranjivija u eksternim šokovima. Prema zvaničnoj statistici, oko 105 hiljada mikro, malih i srednjih preduzeća zapošljava čak 700 hiljada radnika i realizuju 62% ukupnog prometa u Srbiji. Sve ovo pokazuje koliko su važna karika domaće ekonomije i zašto je potrebno da im pomognemo - ne samo da opstanu, već i da napreduju", ocenjuje Trivanović.

Navodi da su, kroz saradnju sa partnerima, identifikovali brojne oblasti u kojima je MMSP potrebna podrška, a kao odgovor su osmislili Coke Academy.

„Rekla bih da su poznavanje propisa i obaveza oko fiskalizacije, odnosno savetovanje vezano za strateško upravljanje poslovanjem, samo neke od ključnih oblasti gde im je potrebna podrška u vidu prenošenja znanja i iskustva. Takođe, pođednako je važno podržati i njihovu tehnološku i digitalnu transformaciju, jer se tu nalazi značajan potencijal za razvoj ovih preduzeća. Treba imati u vidu da MMSP uglavnom nemaju ni dovoljno resursa ni potrebne veštine da sami istražuju i ispituju tržište, a odluke često donose na osnovu osećaja vlasnika, što može da bude mač sa dve oštrice. Zato je velika prednost osloniti se na one koji imaju sve resurse za bolje razumevanje tržišta i biznisa", kaže Trivanović.


Kroz prvi Coke Academy, održan u junu, za oko 50 vlasnika malih trgovinskih radnji pružili su znanje i uvid u ključne tržišne analize, podelili savete o tržišnom nastupu, učeći ih kako da izgrade svoje prodajne, digitalne i liderske sposobnosti i usmeravaju kurs svog poslovanja ka održivom rastu.

„Coca-Cola HBC Srbija ima preko 36.000 partnera sa kojima godinama gradimo saradnju baziranu pre svega na poverenju. Ne delimo partnere na velike i male, već želimo da svi oni rastu zajedno sa nama", poručuje Trivanović.

Na pitanje da li se Coke Academy može očekivati i za predstavnike drugih delatnosti, pored malih trgovinskih radnji, Trivanović odgovara: „Coke Academy je zamišljen kao dugoročni projekat podrške našim partnerima, koji dolaze iz različitih sektora. Nakon odličnih povratnih reakcija po završetku prve akademije, već pripremamo i naredno izdanje, koje će se desiti u prvoj polovini oktobra i kojim ćemo obuhvatiti HoReCa sektor. Želimo da na ovaj način zajedno odgovaramo na izazove današnjice, jer se pravi partneri zaista poznaju u izazovnim vremenima".