Čitaj mi!

Portret je bio karta za večnost bogatih i imućnih ljudi, danas je dostupan svima

Iako je portret jedan od najvažnijih motiva u likovnoj umetnosti, sve je manje akademskih slikara koji se posvećuju njegovoj izradi. Sa druge strane, najrazličitiji portreti i karikature mogu se naručiti na društvenim mrežama i popularani su pokloni.

Zlatno doba portreta bila je renesansa, a Leonardo da Vinči, Rafaelo i Ticijan samo su neki od značajnih portretista. U početku je bio karta za večnost bogatih i imućnih, kasnije - postaje dostupniji svima. I tako sve dok oštro oko slikara nije zamenjeno objektivom kamere zbog čega portret postepeno iščezava iz likovne umetnosti. Iako je i dalje veoma važan deo akademskog obrazovanja, retko je izbor slikara.

„Za portret je potrebno strpljenje, potrebna je koncentracija, potrebno je znanje i velika praksa, to je ono što mi radimo na Akademiji, na Fakultetu. Studenti se uče tome da oštre svoju opservaciju. A današnje vreme je upravo nešto suprotno, to je vreme površnosti",rekla je Jasmina Kalić, redovni profesor FLU.

Mnogi autori prilagodili su portrete zahtevima vremena i kupaca. Često nastaju u digitalnoj formi, po određenom modelu ili korišćenjem različitih materijala. Važno je da rezultat bude što interesantniji.

Sve je popularnije naručiti i karikaturu. Osim prepoznatljivosti, ona bi trebalo da prikazuje interesovanja portretisane osobe. Jedna takva karikatura nastala je upravo po mom liku i delu.

Autor rada, Nebojša Slavković bavi se slikarstvom i od njega živi već pet decenija. Portrete najčešće radi u tehnici suvog pastela, koju naručioci najviše traže.

„Portretom se malo ko bavi, bez obzira završili vi ne znam koje akademije ili ne završili, portret je specifičan i ne radi ga baš svako. Treba pogoditi izraz, treba pogoditi karakter, nije to isto kao da radite landscape i mrtvu prirodu", rekao je Nebojša Slavković.

Kada se portret radi po narudžbini umetnik se prilagođava zahtevima kupca, što postavlja granice slobodi izraza.

„Naručilac uglavnom želi da to bude realistički portret tako da tu nema mnogo mrdanja i nema nečeg toliko ličnog. Jednostavno tu treba zanatstvo da bude u prvom planu", napomenuo je Nebojša Slavković.

 „Ljudi najviše vole kad se vidi šta je na nekoj slici. Ne vole mnogo apstraktne stvari. To ljudi koji se školuju i bave umetnošću nemaju na umu da ne rade to zbog kritičara i ne znam koga, nego je to nanjeno narodu", rekla je Jasmina Kalić, redovni profesor FLU.

Portret nekad otkriva mnogo više o osobi od samog susreta sa njom, jer će dobar umetnik uočiti najvažnije detalje. Možda ga je upravo zbog toga najteže naslikati.