Грамофонија – Композиције Беле Бартока

Репродујемо снимке Сонате за виолину соло и композиције под називом Контрасти за виолину, кларинет и клавир Беле Бартока у интерпретацији виолинисте Ђерђа Гараја, кларинетисте Рудолфа Бартела и пијанисте Манфреда Рајнелта. Емитоваћемо записе са плоче коју је објавила продукцијска кућа Етерна 1962. године.

Мађарски виолиниста Ђерђ Гарај је зрели период своје каријере провео у Источној Немачкој, али је наступао и снимао албуме у готово свим земљама источног блока. Његов репертоар се састојао најчешће од композиција аутора XX века као што су Албан Берг, Сергеј Прокофјев и Бела Барток, чија је дела нарочито успешно интепрепретирао о чему сведочи и плоча објављена за Дојче грамофон исте године када и издање које вечерас емитујемо. Тако се његова сарадња са немачким пијанистом Манфредом Рајнелтом може сматрати логичним потезом, с обзиром на заједнички афинитет према савременом стварлаштву. Рајнелтови снимци композиција Берга, Сатија и Месијана су средином осамдесетих објављени на компилацији која је постигла велики успех и која илуструје главно стилско усмерење у његовој извођачкој каријери. Иако се снимак који су реализовали на овој плочи може сматрати врло успешним, ово издање је једно од ретких на којем ови музичари наступају заједно и данас важи за врло тражен раритет.

Програмски коментар на омоту плоче је написао Алфред Брокхаус, док је графичко решење дело Клауса Вондерверта, дизајнера великог броја омота за немачке издаваче, који је широј јавности познат као стрип-цртач и карикатуриста. Значајно је истаћи да на омоту нису наведени детаљи о снимању и техничарима, али донекле изненађује што је плоча направљена у моно верзији с обзиром на то да је Етерна почетком шездесетих већ имала у понуди већи број стерео винила, што може упућивати и на то да су ови снимци настали знатно раније.

Аутор Милан Милојковић
Уредница Сања Куњадић

број коментара 0 Пошаљи коментар