Уметност интерпретације – Мирга Гражињите-Тила

Вечерашњу емисију посвећујемо стваралаштву литванске диригенткиње Мирге Гражињите-Тила

Музичка директорка Симфонијског оркестра града Бирмингема данас има само 34 године, а већ четири године налази се на челу овог угледног оркестра који је пре ње водио Андрис Нелсонс. Гражињите-Тила је рођена у породици музичара, али није била усмеравана ка музици као дете. Но, са једанаест година одлучила је да ће јој музика бити позив, те је у том тренутку једини музички програм на који је могла да се упише било хорско дириговање. На тај начин она је своје студије музике започела и наставила, а да није свирала ниједан инструмент. Први пут је стала пред хор са само тринаест година, а по завршетку основног музичког школовања уписала је и Универзитет за музику и извођачке уметности у Грацу где је дипломирала 2007. године. Потом је похађала Музички конзерваторијум Феликс Менделсон-Бартолди у Лајпцигу, као и Музички конзерваторијум у Цириху усавршавајући дириговање. После освајање престижног такмичења за младе диригенте у Салцбургу, њена каријера је пре свега била везана за оперска позоришта у Хајделбергу, Берну и поменутом Салцбургу, где је постала и музичка директорка. Године 2012. добила је место у Филхармонији из Лос Анђелеса. Сваком сезоном је напредовала да би 2016. године била проглашена за заменицу Густава Дудамела на позицији шефа диригента оркестра. Убрзо је уследио и позив да буде на челу Симфонијског оркестра града Бирмингема, чиме овај енглески оркестар још једном потврђује своју смелост у одабиру диригената. Свој први концерт са овим ансамблом имала је у августу 2016. године, а наредне вечери дебитовала је и на Промс фестивалу, изводећи дела Моцарта, Абрахамсена и Чајковског. Након овог наступа, критика се сложила да је реч о новој диригентској звезди, истичући њену музикалност, ауторитет и и „креативну интелигенцију”. Након бројних успешних наступа са овим орекстром, објављено је да ће ова диригенткиња предводити ансамбл из Бирмингема и током сезоне 2020/21. године

Прошле године Мирга Гражињите-Тила је потписала екслузивни уговор са дискографском кућом Дојче Грамофон, као прва жена у историји овог издавача која је са њим закључила дугорочан и ексклузивни уговор на позицији диригента. Убрзо је уследило и њено дебитантско издање на којем се нашла симфонијска музика Мојсеја Вајнберга, а са овог издања вечерас ћете слушати Симфонију број 21 познату и као Кадиш-симфонија. Дело је настајало у дугачком временском распону од више од тридесет година у напору да се очува „сећање на оне који су убијени у Варшавском гету”. Отуда контемплативни карактер дела, са пригушеном драматиком и повремено утицајима Малера и Шостаковича, као и дискретним цитатима клавирске музике Шопена, који у сведеном оркестарском окружењу, делују као остаци сећања у пустоши коју је за собом оставио рат.

Мирга Гражињите-Тила упркос релативно краткој каријери, постала је један од најзначајнијих промотера Вајнбергове музике, којој, према мишљењу критике, пружа изузетну осећајност, вибрантност и боју. Интересантно је да се у овој интерпретацији Вајнбергове Кадиш-симофније Мирга Гражињите-Тила појављује и као вокални солиста у завршном, шестом ставу.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић