Читај ми!

Музика вива

Ретроспектива 27. Међународне трибине композитора

Дела Татјане Милошевић, Соње Мутић, Станка Симића, Милана Михајловића и Ане Гњатовић која су изведена на концертима одржаним у октобру 2018. године у Великој сали Студентског културног центра у Београду.

Соњa Мутић се после студија композиције у класи Зоран Ерића, усавршавала на Уметничком универзитету у Грацу код Клеменса Гаденштетра, а тренутно се налази на докторским студијама на Харвард универзитету у класи Хаје Черновин и Ханса Тучкуа. Композиција abgrund настала је 2017. године за Алумни Ансамбл фестивала у Луцерну. Сам наслов указује на бездан, структуру без дна која изневерава покушај да се ограничи и консолидује. У звучном смислу, чућете карактеристични акустички простор који негује Соња Мутић – фрагилан, огољен, пунктуалистички, који обасјавају соничне сенке ниских и високих фреквенција.

Оствaрење Image, једног на најцењенијих композитора савремене музике у Србији у протеклим деценијама, Милана Михајловића, настало је 2017. године на оригиналне француске стихове сликарке Милене Павловић-Барили. У овој композицији Милан Михајловић је начинио ново стваралачко читање Шенберговог Пјероа месечара прожимајући наратив о Шенбергу и његовом јунаку са властитом уметничком судбином. Наиме, централни део композиције Image је парафраза Михајловићевог остварења Lamentoso из 1977. године, прве композиције коју је написао након што је магистрирао и напустио академске педагошке каноне. По речима музиколошкиње Зорице Премате „Lamentoso је инаугурисао Михајловићев стил, аутентично ослојен властитом тананом музикалношћу и критичким ставом према данашњем времену и његовим немузичким феноменима”.

Композиција Док мислим на тебе за клавир и гудачки оркестар Татјане Милошевић је насталa као поруџбина уметничког директора ансамбла Метаморфозис, виолисте Саше Мирковића и премијерно је изведена на концерту ансамбла Химне и молитве 2016. године. По речима наше уважене ауторке и професорке композиције на Факултету музичке уметности у Београду, дело Док мислим на тебе је замишљено као паралелно дешавање два музичка тока: оригиналних тематских садржаја и трансформисаних цитата Скарлатијеве Сонате за клавир у де молу Киркпатриков број 213. Метафорично, она представља дихотомију између традиционалног и модерног, реалног и астралног, старог и новог, наводи Татјана Милошевић. Музички ток, подeљен у шест одсека, се одвија без експлицитног драмског конфликта стављајући у први план лирске и медитативне наступе клавирског и гудачког звука.

Анa Гњатовић, негује спцифичан звучни унверзум пре свега окренут сакупљању и комбинацији пронађених објекта, дела, концепата и идеја погодних за превођење, озвучавање, генерализацију и интерпретацију. Фонације 2 – Успомене су део докторског пројекта Фонације који је Ана Гњатовић одбранила у класи Срђана Хофмана 2017. године. Ова композиција је испуњена фрагментима вокалне прошлости ауторке – неким од најзначајнијих музичких комада, песама и прича из њеног детињства. Сви они заједно, причани и певани, семпловани и процесирани, сакупљени су у нежну хронику, како то записује ауторка, у чијем извођењу ћете и чути ово дело.

Станко Симић je композитор и пијаниста млађе генерације, који делује као асистент на катедри за композицију Факултета музичке уметности у Београду. Његово остварење Memoria насталo је 2017. године и како то сам аутор каже „у фигуративном смислу представља низ сећања, свиту утисака или можда боље речено – књигу успомена”, додајући да „у себи носи слике неуморних ветрова, снажних Атласових рамена али и слике суморних боја неминовности, крхкости и одсуства”. У музичком току Станко Симић користи фрагменте познате средњовековне секвенце Dies Irae, унутар комплексне и засићене гаме гудачког звука.

Уредница Ксенија Стевановић