Читај ми!

Нова дискографија – Torna vincitor

Представљамо aлбум „Torna vincitor” са делима Јохана Готлиба Грауна, који је средином прошле године објавила дискгорафска кућа CPO.

Иако се на албуму сопранисткиње Аманде Форсајт и ансамбла Опера Прима налазе две Граунове световне кантате између којих је интерполиран Концерт за виолу да гамба овог аутора, могло би се рећи да је у фокусу овог издања управо овај барокни инструмент. Јохан Готлиб Граун је био један од аутора у 18. веку који су се изнова враћали виоли да гамба, остављајући за собом чак двадесет седам композиција у жанровима концерта, кантате и сонате. Иако није познато да је сам Граун био виртуоз на овом инструменту, његова дела указују да је веома добро познавао технику свирања, остављајући дела која су и данас изазов за свираче. Претпоставља се да је навећи утицај на композитора извршио Лудвиг Кристијан Хасе, виртуоз на виоли да гамба, чији је отац учио код Мареа и Форкереа у Паризу. Хасе и Граун су сарађивали док су обојица били у служби на берлинском двору Фридриха Великог, између 1740. и 1761. године, када је и настао највећи број Граунових композиција посвећених овом инструменту. На овом албуму се налазе две кантате у италијанском стилу, компоноване на Метастазијеве стихове, у којима деоница виоле да гамба има истакнуто место, често се упуштајући у дијалог са сопраном или рипиеном.

Поред њих, на овом издању се налази и један од Граунових десет Концерата за виолу да гамба. Концерт у а молу, компонован у такозваном 'осећајном' стилу, прати вивалдијевску 'риторнело' структуру, у којој се наступи солисте смењују са одсецима тутија. Оно што је изненађујуће у овом концерту јесте бравурозна солистичка деоница, која је изазов и за данашње интерпретаора, а коју изводи оснивач и руководилац ансамбла Опера Прима, Кристијано Контадин.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић