Мајстори барока

Слушаћете сонате из збирке „Fidicinium sacro-profanum” Хајнриха Бибера, у извођењу ансамбла Армони Универзел којим руководе виолинисти Флоријан Дојтер и Моника Ваисман.

Ова колекција соната за гудаче публикована у Нирнбергу 1683. године, намењена је извођењу како у црквеним, тако и световним приликама и посвећена је салцбуршком принцу-бискупу Максимилијану Гандолфу фон Киенбургу, композиторовом заштитнику и послодавцу. Бибер је ступио у службу овог великодостојника и заштитника уметности 1671. године, а како је важио за изузетног виолинисту, можда и једног од најбољих у немачким земљама, његово главно задужење је било да свира за самог бискупа у сврху његовог личног духовног напредовања. Ипак, Бибер се ускоро активно укључио у стварање црквене музике у Салцбургу, оставивши значајан опус у овом пољу, између осталог и монументалну Мису Салцбургензис за 53 деонице.

У самој раскошној бискупској резиденцији, инструментална музика је била изузетно тражена – она која се могла изводити током богослужења, али и током церемонија и банкета на којима се огледала политичка и црквена моћ.

Већ је збирка соната за дувачке и гудачке инструменте Sonate tam aris, quam aulis servientes коју је Бибер компоновао и објавио 1676. године рефлектовала ову дуплу функцију инструменталне музике. Колекција Fidicinium sacro-profanum припада оваквим делима која могу по потреби да се изводе у оба контекста.

Дванаест соната из ове збирке плене својим филигранским, варираним контрапунктом, као и свежином композиционих идеја, питорескних мотива и разноликих расположења – од меланхоличних, хармонски комплексних Адађа до разиграних, брзих ставова у којима је сублимирана сва виталност плесне форме.

Уредница Ксенија Стевановић