Čitaj mi!

Umetnost interpretacije

Sopran Lise Davidsen

Mlada norveška umetnica, rođena 1987. godine verovatno nije očekivala da će je čekati obećavajuća operska karijera, kada je kao petnaestogodišnjakinja počela da uči gitaru i pevanje. Ipak, ubrzo se fokusirala na usavršavanje svog glasa, te je stekla diplomu na Grigovoj akademiji u Bergenu a potom i Kraljevskoj operskoj akademiji u Kopenhagenu. Još tokom master studija, počela je da dobija sporedne uloge u Danskoj kraljevskoj operi, a prekretnicu u njenom profesionalnom razvoju označili su uspesi postignuti 2015. godine. Tada je Lise Davidsen osvojila takmičenje „Kraljica Sonja" te dobila prvu nagradu, kao i nagradu publike na uglednom operskom takmičenju „Operalia" u Londonu, a potom čitav niz drugih nacionalnih priznanja i stipendija. Ova priznanja su joj prokrčila put ka najprestižnijim operskim scenama, te 2017. godine debituje u Glahnbornu, a u narednih godinu dana i u Bečkoj državnoj operi, Kraljevskoj operi Kovent Garden, Ciriškoj i Bavarskoj državnoj operi, Teatru Kolon, kao i na festivalima u Eks-an-Provansu i Promsu. Nakon ovih impresivnih angažmana, 2018. je proglašena je za „mladog umetnika godina" u izboru časopisa Gramofon, a naredne godine, debituje i na sceni njujorškog Metropolitena. 

Publika i kritika bile su podjednako očarane. Časopis Gramofon ju je opisao kao „jedan od najvećih vokalnih talenata koji su se pojavili poslednjih godina, ako ne i decenija", Opera-now, kao „fenomen u današnjem operskom svetu i vagnerijansku pevačicu kakva se pojavljuje jednom u generaciji". Nemački poznoromatičarski reperotar jeste svojevrsna "vizit-karta" ove umetnice. Sa 31. godinom debitovala je u ulozi Elze u Vagnerovom Tanhojzeru na Bajrojtskim svečanostima pod dirigentskom palicom Valerija Gergijeva, a dela ovog kompozitora redovno izvodi i na brojnim resitalima.

Lise Davidsen je bila prva skandinavska pevačica koja je potpisala ugovor sa izdavačkom kućom Deka posle Birgit Nilson, a prva Norvežanka još od izdanja Kirsten Flagstad za ovu kuću pedesetih godina prošlog veka. Njen debitantski album za Deku objavljen je 2019. godine i pobrao je hvalospeve kritike. Tako je Hjugo Širli iz Gramofona napisao: „Davidsenova nije običan pevač. Na čitavom albumu morate se diviti njenom glasu, njegovoj jednostavnoj veličanstvenosti ali i veličini, čeličnom fokusu i sigurnosti koju poseduje - što su sve zabeležili Dekini inženjeri zvuka. Njena boja glasa ima prirodnu hladnu lepotu, ali ona može da ga preplavi sa toplotom i da veličanstveno ispuni fraze. Ovakvoj obdarenosti pariraju zrelost, iskrenost i integritet pristupa Davidsenove", zapisao je ovaj kritičar povodom debitantskog albuma norveške pevačice. 

Njeno drugo izdanje za Deku, objavljeno ove godine, ukazuje i na postepeno širenje njenog repertoara. Pored novih vagnerijanskih i štrausovskih rola, od 2017. godine je interpretirala  snažne ženske likove u Maskanjijevoj Kavaleriji rustikani, Kerubinijevoj Medeji, Veberovom Čarobnom strelcu, Betovenovom Fideliju, Britnovom Piteru Grajmsu, Pikovoj dami Čajkovskog, i nedavno u Jenufi Leoša Janačeka. 

Na koncertnom podijumu Lise Davidsen je više puta nastupala u Verdijevom Rekvijemu, a njen najnoviji album sugeriše da bi se i na njenom operskom repertoaru uskoro mogle naći neke od najzanimljivijih ženskih rola ovog italijanskog majstora

Svoj debi u Kraljevskoj operi Kovent Garden u Londonu, Lise Davidsen je imala tokom sezone 2019/2020, kada je nastupila uz Jonasa Kaufmana kao Leonora u Betovenovom Fideliju. Kritika je tada ocenija da je ona „više nego ispunila očekivanja... te da je bila fenomenalna Leonora", a jedna arija iz ove opere otvara i njeno najnovije diskografsko izdanje.

Autor emisije: Stefan Cvetković
Urednica emisije: Ivana Neimarević

broj komentara 0 pošalji komentar