Дуа Липа и дуална историја, како Београд да одговори

Косовски Албанци су још деведесетих година ангажовали агенцију да их промовише у свету, подсећају стручњаци и указују да то сада за њих ради Дуа Липа, и то бесплатно. Ипак, питање конкретног политичког утицаја, иако повезано са маркетингом, ипак се мало другачије рачуна.

Дуа Липа је почасни становник Приштине – симболично, кључеви града су јој уручени, јер је основала фондацију која помаже сиромашнима на Косову.

Иначе је светска музичка звезда, добитница бројних награда и врло популарна међу млађом публиком, нарочито у Великој Британији и Америци. На Инстаграму има око 50 милиона пратилаца, на Твитеру - више од пет и по милиона.

Дуа Липа друштвене мреже не користи само за своју музичку промоцију.

Тако је током протеклог викенда, од компаније "Епл" затражила да на мапе својих уређаја јасно упише границе Косова и Палестине, а само неколико дана касније - своје ставове допунила је текстом "зашто Косово није и неће бити Србија", да би потом објавила и мапу тзв. "велике Албаније".

Адвокат и вођа групе "Београдски синдикат" Феђа Димовић подсећа на "срамни текст који изједначава Новака Ђоковића који пева песму Видовдан са наступом Дуе Липе која објављује мапу Албаније која је постојала за време Хитлера и Мусолинија и ту је и слика Исе Бољетинца који је силовао српске цивиле".

То није, како каже, наишло на осуду, што га доводи до закључка да је у неким ситуацијама "допуштено екстремно политичко мишљење", у зависноти од тога чију страну заступа.

Да се Косово нађе на "Епловим" мапама, тражила је и друга певачица такође албанског порекла Рита Ора, али још неке њихове, мање утицајне, сународнице.

Колику снагу имају такве објаве на друштвеним мрежама 

Осим што је тако отворен сукоб на мрежама о томе треба ли или не јасно уцртати границе - отворена су и друга питања: колику снагу имају овакве објаве на друштвеним мрежама? И да ли свака објава или наступ светски познатог певача или спортисте исто вреди?

"У питању су озбиљне акције, ми историчари то знамо, велике државе Запада протежирају оно што им у културном пропагандном моделу одговара. Дакле, ако Запад жели да легитимише оно што ће урадити са Србијом, онда им треба прихватљиво лице са Косова да пред њиховим гласачима легитимише њихове циљеве", наводи историчар и професор Филозофског факултета Милош Ковић.

Да су косовски Албанци још 90-их година ангажовали агенцију да их промовише у свету, подсећа предавач на Факултету за медије и комуникације Исток Павловић, који каже да сада то за њих ради Дуа Липа, "и то бесплатно".

"Дуа Липа годинама прича своју причу"

"Један као један пост не вреди много, али Дуа Липа годинама прича своју причу од ситних провокација до мапе велике Албаније и један као један пост не вреди много, али кад се континурано избацује садржај људи то примете и почну да упијају", каже Павловић.

Тако је током светског фудбалског превенства пре две године Дуа Липа објавила фотографије Шаћирија и Џаке, швајцарских фудбалера албанског порекла, који су голове Србији прославили правећи рукама знак албанског двоглавог орла.

Певачица која је рођена у Лондону 1995. године, где су се њени родитељи одселили неколико година раније, често објављује статусе подршке Косову, истиче своје албанско порекло и причу како су њени родитељи, како наводи, побегли од рата у Југославији и како је она избегличко дете које је добило прилику захваљујући рођењу на Западу.

"То је један део те њене приче. Она је тренутно у вези са једним од најпознатијих манекена Хадидом, који је брат Ђиђи и Беле Хадид и који је из Палестине и онда су њих двоје као Бред и Анђелина - свако из своје сличне приче и представљају се као пар и као угњетавани и Дуа Липа је у исту реченицу ставила и Косово и Палестину – она и њен дечко се боре за своју ствар и то је људима интересантно, вирално је у маркетингу и примамљиво млађим људима и јер звучи бајковито и романтично", објашњава Павловић.

"Она је очигледно продукт амбиција свог оца који ради у маркетингу и ми не треба њом да се много бавимо, него да буде пример како треба да се заступају наши интереси. А ми се увек стидимо нашег порекла и традиције, и то се и код нас чак третира као нешто ретроградно и супротно модерним вредностима", каже Феђа Димовић.

Ко би могао да заступа интересе Србије?

Ако су објаве Дуе Липе или Рите Оре добиле одјек не само међу онима који слушају њихову музику и прате то што оне раде, треба ли онда Београд да се укључи у сличну интернет битку? И кога да ангажује, односно - ко би могао да заступа интересе Србије?

"Ми имамо људе као што је Новак Ђоковић који је препознатљив, имамо Милоша Биковића који има милионски број пратилаца и можемо да урадимо много, мора држава да стане ту", сматра професор Ковић, који каже да је то "наша историјска егзистенција" - супротстављати се јачем.

Исток Павловић примећује да би у том случају позиција Новака Ђоковића или неког другог ипак била много тежа, јер Дуа Липа се наслања на причу која је "већ избрендирана" и "уклапа се у наратив који је раније направљен".

Да ли та мека моћ, утицај који остварују култура и спорт, може да има донесе промене или помаже само у учвршћивању раније успостављених ставова?

Колико је могуће да се на тај начин разбију утврђене матрице? Или слика о Балкану остаје црно-бела, без нијанси, како на Западу, тако и овде, на простору самог Балкана?

Знак једнакости "тамо где му није место"

Феђа Димовић каже да је проблем што у региону, али и на Западу, покушава да се постави знак једнакости тамо где му није место, па се изједначава Орден Републике Српске који је уручен Новаку Ђоковићу са објавом Дуе Липе.

"Тако покушава да се у Хрватској или Федерацији БиХ оно што ради Београдски синдикат изједначи са Томпсоном, иако ми не пропагирамо ни фашизам ни шовинизам нити било коју врсту екстремног понашања, нисмо у рату учествовали и ниста што је радио Томпсон или што промовише Дуа Липа", каже Димовић и додаје да чланови његове групе више ни не желе да се бране од тих напада.

На слици коју је на мрежама објавила Дуа Липа, објашњавајући да су Албанци аутохтоно становништво, староседеоци на Балкану, виде се границе Албаније којој су придодати делови Србије, Црне Горе, Северне Македоније и Грчке.

Реаговала је Твитер заједница у тим земљама. Ипак, озбиљније реакције су изостале, примећује Феђа Димовић, који подсећа да је њему и другим члановим групе Београдски синдикат и даље забрањем улазак у Црну Гору и то због песме "Свиће зора".

"Утицај и перспективе Србије може бити чак и добар"

И док друштвене мреже и даље расправљају колико објаве Дуе Липе имају смисла и да ли због њих треба и даље слушати њену музику или не, има и оних који готово јеретички сматрају да утицај који млада певачица има на своје сународнике, из перспективе Србије, може бити чак и добар.

"Та популарност је утицала на емаципацију младих жена које не желе више да живе у породичним задругама и оне хоће да буду Дуа Липа, да праве сефије и имају голе стомаке", каже Димовић.

Ковић објашњава да је тај "модел еманципације" раније био незамислив, а сада је на делу и оно што се прво примећује је опадање природног прираштаја међу албанским становништвом на Космету.

Једино што је сигурно - кад прође тренутна бука, од ове приче остаће само велики број лајкова које ће зарадити Дуа Липа, што свакако у свету маркетинга није без значаја.

Питање конкретног политичког утицаја, иако повезано са маркетингом, ипак се мало другачије рачуна.