Пробијен тунел "Чортановци" на будућој брзој прузи

Руски "РЖД интернешнел" и домаћи градитељи завршили су, упркос кризи изазваној коронавирусом, пробијање десне тунелске цеви тунела "Чортановци" на будућој брзој прузи од Старе Пазове до Новог Сада. Ресорна министарка Зорана Михајловић захвалила је свим радницима који су, како је рекла, као и здравствени радници, возачи, продавачице и продавци, такође хероји Србије у данима епидемије.

Директор "РЖД Интернешнел" у Србији Мансурбек Султанов, који је присуствовао пробијању тунела дугог око 1,1 километар, најавио је да ће цела деоница од Старе Пазове до Новог Сада бити завршена у предвиђеном року, односно до новембра 2021. године.

Након пробијања и последњег кубика земље у десној тунелској цеви, радници са јужног портала су прошли кроз рупу и поздравили се уз аплауз са колегама с друге стране.

Султанов је истакао да је тунел пробијен упркос томе што се ради у отежаним условима због кризе извазване коронавирусом и да је десна тунелска цев пробијена и пре рока, с обзиром на то да је раније било обећано Влади Србије да ће то бити учињено половином априла.

Деоницу Стара Пазова – Нови Сад граде "Руске железнице" заједно са домаћим фирмама у дужини од 40 километара и она је део будуће брзе пруге од Београда до Будимпеште која ће бити за брзине возова до 200 километара на сат.

"Ја сам на почетку радова на тунелу изјавио да ће сви рокови бити испоштовани и ми са инвеститором и ресорним министарством и под контролом две владе пратимо овај пројекат. Данашње спајање јужног и северног портала тунела је стигло пре рока", рекао је Султанов.

Како је рекао, пробијање леве тунелске цеви у Чортановцима, дужине око 1,1 километар, биће завршено у јуну ове године, што је у складу са предвиђеним роком.

Истакао је да се та пруга кроз Србију налази на траси железничког Коридора 10, што је један од најважнијих европских праваца.

"Имамо данас 1.000 радника ангажованих на овом пројекту обзира на све околности. Корона не омета радове, али ми радимо поштујући све прописе и наредбе државе Србије", рекао је Султанов.

Прочитао је писмо амбасадора Русије Александра Боцан-Харченка који изразио велико задовољство због завршетка пробијања десне тунелске цеви и честитао извођачима и истакао да је то веома важна етапа у реализацији пројекта.

"Ван сумње је да је то најважнија фаза изградње савремене железничке пруге Београд–Будимпешта, која ће постати неодвојив део мреже брзих пруга у Европи. Реализација пројекта ће учинити Србију јачом на инфраструктурном плану, а наше народе још ближим", навео је Боцан-Харченко.

Слободанка Катанић из Инфраструктуре железнице Србије захвалила је руским партнерима на уложеној енергији и раду, што је разултирало завршетком пробијања десне тунелске цеви.

Радови су почели у августу 2017. и све се одвија онако како је договорено, рекла је Катанићева.

"Извођача није спречила епидемија коронавируса да ради пуним интензитетом и на томе смо му захвални", нагласила је Катанићева.

Михајловић: Хвала свим радницима, и они су хероји у данима епидемије

Министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић истиче да инфраструктура упркос епидемији коронавируса остаје важан покретач привреде и развоја Србије.

"Пробијања тунела је важан тренутак на сваком пројекту и уобичајеним околностима. Међутим, ако знамо да су Чортановци једно од највећих инфраструктурних градилишта у Европи, на којем се упркос епидемији поштују сви рокови, то је резултат на који Србија треба да буде поносна. Хвала свим радницима, који су као и здравствени радници, возачи, продавачице и продавци, такође хероји Србије у данима епидемије. Захваљујући њима, Србија не само што није стала ни у најтежим околностима, већ и наставља да гледа ка будућности", рекла је Михајловићева.

Наглашава да је на целој деоници од Старе Пазове до Новог Сада, од када су на снази мере државе за сузбијање епидемије коронавируса, сваког дана било активно од око 500 до скоро 1.000 радника.

"Хвала 'Руским железницама' на посвећености пројекту, као и на томе што посебно воде рачуна о заштити радника у условима епидемије", навела је Михајловићева.

Захвалила је свим домаћим и страним извођачима који су испоштовали препоруку Министарства да се одржи ниво активности на градилиштима, уз примену свих мера сузбијање заразе предвиђених одлукама Владе Србије.

"Свих ових дана наша највећа градилишта у друмској и железничкој инфраструктури у Србији нису стала и на њима је, у зависности од временских услова, било између 1.500 и 2.300 радника, а рачунајући и изградњу станова за снаге безбедности, рехабилитацију путева и комуналну инфраструктуру, и више од 3.500 радника", каже Михајловићева.

"Инфраструктура ће бити важна и у периоду после пандемије, кад се будемо борили за виши привредни раст и зато нам је важно да кроз мере Владе за помоћ привреди сачувамо наше компаније, као што и компаније треба да посебно воде рачуна о својим радницима, јер нас чека велики заједнички посао и кад прође епидемија", истакла је Михајловићева.

И председник Покрајинске владе Игор Мировић честитао је на пробијању друге тунелске цеви у Чортановцима.

"Ово је велики успех радника, инжењера и свих других који су допринели да се у планираним роковима реализује део овог важног посла. Kрајем наредне године путоваћемо возом до Београда, нашег главног града, за највише 45 минута, што ће бити од огромног значаја за све. Честитам и Влади Србије на доброј координацији ове највеће и најзахтевније инвестиције у Војводини, вредне готово 400 милиона долара", поручио је Мировић. 

Део пруге Београд–Будимпешта 

Радови на изградњи тунела и вијадукта "Чортановци" су део пројекта изградње деонице брзе пруге Београд–Будимпешта од Старе Пазове до Новог Сада, чија је дужина 40,4 километра.

Укупна дужина обе тунелске цеви је 2.242,5 м, а данас је пробијена десна цев, дужине 1.086,5 метара.

Траса тунела пролази кроз сложене рударско-геолошке услове у влажном тлу, а са стане северног портала тунел излази у зону клизишта у границама националног парка Фрушка гора.

Тренутна реализација радова на том објекту износи 86 одсто.

У оквиру истог пројекта, у току је изградња и двоколосечног вијадукта "Чортановци", дужине три километра. Проценат реализације радова на вијадукту је 91 одсто.

Вредност радова на изградњи тунела и вијадукта "Чортановци", који се финансира из кредита Руске Федерације за модернизацију српске железнице, износи 337,6 милиона долара.