Михајловић: Могућа штета у саобраћају 700 милиона евра

Прве процене говоре да је директна штета у авио, воденом и друмском сектору Србије око 120 милиона евра а уколико се ситуација са пандемијом настави, што је готово сигурно у наредном периоду, та цифра би могла да премаши 700 милиона евра, каже министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зоране Михајловић.

Зорана Михајловић објашњава да цео свет трпи огромне штете управо у сектору транспорта који је основа да би привреда, а тиме и цело друштво, могло да се развија.

"Прве процене говоре да до овог тренутка штете износе око 120 милиона евра. Али, са друге стране, процене такође кажу да ћемо ми премашити 700 милиона евра уколико се ово стање настави, а наставиће се сигурно у још неком периоду испред нас до краја године", каже Михајловићева за Танјуг.

Реч је о директној штети која је настала као последица укидања међународног путничког и карго превоза, мањка прихода од путарина, железничком саобраћају.

На питање Танјуга колику штету трпи национални авио превозник Ер Србија, министарка каже да су тренутни директни губици "Ер Србије" већи од 40 милиона евра.

Међутим, на ту цифру, урачунаће се и други индиректни губици.

Пред "Ер Србијом" дуг опоравак 

Актуелна ситуација је показала и једну добру ствар у свему што је тренутно лоше а то је, каже, да је важно што Србија има своју авио-компанију која у протеклих месец дана редовно обавља хуманитарне и карго летове.

"Ер Србија" превози наше грађане али и стране држављане које одвози у њихове државе.

"Да немамо нашу компанију нисам сигурна да би то све могли да урадимо, а било је преко стотину летова", објашњава Михајловић додајући да су авиони Ер Србије донели у земљу хиљаде тона медицинских средстава и друге потребне робе.

"Ер Србија" ће се, каже, због актуелне ситуације опорављати дуго времена а штете ће се мерити и следеће године.

Процењена штета само за ваздушни саобраћај на нивоу Европске уније износи 160 милијарди евра, указује Михајловић.

Од тренутка када је у Србији потпуно обустављен редован међународни саобраћај, наводи, превежено је око 7.700 људи, а од тог броја је скоро 5.000 хиљада наших држављани који су били у различитим државама света док су остали били странци које је Србија авионом превезла у друге државе.

Хуманитарни летови, истиче, настављају се и даље.

Авион "Ер Србије" полетео је данас за Вашингтон са око 150 путника, а у четвртакс ће се исти вратити са око 250 наших људи који долазе у своју земљу, додаје Михајловић.

Ради се на свим великим пројектима 

Говорећи о великим инфраструктурним пројектима у земљи и проблемима са којима се суочавају путарска предузећа, министарка наводи да се готово на свим великим градилиштима ради али да је интензитет тих радова мањи него пре почетка епидемије.

Реч је о седам великих градилишта попут пројекта Прељина-Пожега, Сремска Рача-Kузмин, Моравски коридор, Рума-Шабац-Лозница...

На тим градилиштима радило је пре пандемије око 4.000 радника сваког дана док је на данашњи дан та бројка око 2.500 радника.

Разлога за мањи број радника на овим пројектима је доста, каже она.

"Главни разлог јесте што је један део људи одлазио у изолације или самоизолације јер је то тако морало да се деси", објашњава Михајловић.

Тренутно почиње да се јављају проблеми који се тичу набавке репроматеријала и опреме а коју је могуће набавити углавном из увоза.

Такође, додаје, приметни су проблеми на овим пројектима који се тичу недостатка радне снаге јер су многи радници странци који живе у другим државама и не могу да дођу до Србије.

Примери тога су аутопут Сремска Рача-Kузмин и Моравски коридор где је један део људи требало да дође из околних држава, Турске, али и других земаља.

Без обзира на проблеме, истиче, радови се ипак одвијају, успореном динамиком.

"За сада причамо о кашњењима између 3 и 4 месеца, будући да је сада грађевинска сезона", каже Михајловић.

Који су највећи проблеми путарских предузећа 

На питање Танјуга шта су путарска предузећа навела као највеће проблеме у дописима упућеним министарству, Михајловић каже да махом сва предузећа имају проблем како да обезбеде довољан број радника и недостатак потребног репроматеријала.

Предузећа су предложила министарству да се убрза процес закључивања важних пословних уговора.

Држава ће, истиче она, урадити све да омогући да репроматеријал брже долази до ових предузећа обзиром да губитак једне грађевинске сезоне може значити за те фирме губитак радних места и њихово затварање.

Говорећи о "зеленом" међународном транспортном коридору ка Западном Балкану, каже да Србија потпуно подржава отварање такве саобраћајне "линије" која ће омогућити несметан међународни транспорт, али да се инсистира на јасним правилима с једне стране а с друге, да се путарине плаћају.

"Верујем да ћемо имати тај 'зелени' коридор. Он може само добро да нам донесе", рекла је Михајловић.