Izborna kampanja u doba korone, društvene mreže pod lupom

Internet kampanja sve je važnija u izbornim trkama, pa se i stranački programi sve više okreću onlajn medijima i društvenim mrežama. U novonastaloj situaciji sa koronavirusom ona postaje još važnija – politički skupovi se otkazuju i sve se premešta u digitalno okruženje.

Ni nastupi lidera, programi stranaka, pa ni komentari na nacionalnim onlajn medijima u narednih mesec i po neće ostati van nadzora.

Novinarka Anđela Milivojević kaže da će se to učiniti kroz analizu vesti na portalima, pre svega kroz analizu naslova, analizu tekstova, a obratiće se pažnja i na vrstu fotografija koje se koriste.

"Verujemo da će ovo biti jako važan indikator kako se na javno mnjenje utiče kroz onlajn medije, na koji način građani bivaju informisani i koje teme dominiraju", dodala je Milivojevićeva.

U izbornoj kampanji važna vest od Fejsbuka. Od sredine marta transparentniji će biti politički oglasi u još 32 zemlje, među njima je i Srbija. Stroži nadzor uvodi posle sumnji u strano mešanje u američke predsedničke izbore i referendum o Bregzitu. Na to ga je primorao i skandal sa kompanijom "Kembridž analitika", kada su procurili podaci desetina miliona građana.

Andrej Petrovski iz "Šer fondacije" naglašava da će sada Fejsbuk konstantno objavljivati podatke o tome koliko političke stranke troše na oglašavanje, ko plaća te oglase i koja je demografija pogođena.

"Na taj način se donekle skida opskurnost društvenih mreža kada je u pitanju političko oglašavanje. Tviter je ukinuo političke oglase, što znači da će Fejsbuk biti predominantan, odnosno glavno sredstvo za targetiranje", ukazuje Petrovski.

Na adrese političkih stranaka stigao je i tekst Deklaracije o poštovanju internet sloboda u političkoj komunikaciji.

"Standardi dobre političke prakse, ono što zakon nalaže, kao i opšta pravila internet zajednice treba da se spoje u jedan integralni dokument", kaže Bojan Perkov iz "Šer fondacije" i napominje da je u prethodnim kampanjama bilo raznih manipulacija, a pravljeni su čitavi lažni Jutjub kanali.

Učesnicima u kampanji podsećanje i na nove standarde zaštite podataka o ličnosti propisane novim zakonom.