Čitaj mi!

TV prozor

Povodom 10. decembra - Međunarodnog dana ljudskih prava

Ujedinjene nacije su 10. decembra 1948. godine usvojile Univerzalnu deklaraciju o ljudskim pravima, u kojoj je istaknuto da su to osnovna prava koja se stiču rođenjem a štite građanske, nacionalne, političke, ekonomke, ideološke i kulturne slobode, bez obzira na pol uzrast boju kože, nacionalnu i religijsku pripadnost. Na isti datum 1961. godine našem književniku Ivi Andriću uručena je "Nobelova nagrada" za književnost za roman "Na Drini ćuprija". Slogan ovogodišnjeg međunarodnog dana ljudskih prava je: Dostojanstvo, sloboda i pravda za sve.

Zlostavljanje - Adaptacija istoimene pripovetke. Andrić postepeno otkriva u kakvom bračnom paklu živi Anica Zereković. Njen suprug Andrija pripada uglednim građanima, a do statusa uvaženog privrednika došao je velikim trudom i radom. Njihov brak, u očima javnosti, sasvim je uspeo. Ali, ono što se dešava svake večeri, kada Andrija postepeno pokazuje svoje pravo lice, kada s njega skine masku pritvornosti i licemerja i kada se pokaže njegova prava priroda, guši Anicin život i pretvara ga u beskrajnu moru. Posle dve godine takvog života ona napušta Andriju; iako ostaje bez materijalne sigurnosti, osuđena od malograđanske sredine, uspeva da pred sobom razjasni period života koji je prošao. Iz kritike: "U skici pod nazivom Brakovi, Ivo Andrić je zapisao da su dvolični, više prikriveni nego očigledni, odnosi u građanskom braku misterije u koje niti vredi niti je zahvalno previše zavirivati. Možda se, paradoksalno, upravo u tome krije razlog zbog kojeg je ovaj majstor psihološke nijanse, u pripoveci, Zlostavljanje, jednu od ovih sobnih misterija pokušao da rasvetli produbljivanjem tipiziranih karaktera i isto takve situacije u bračnoj vezi kao kruni vrlog i nepomučenog građanskog života. Ispostavlja se da odnosi postavljeni na ovaj način savršeno odgovaraju mediju na koji, pišući, najtalentovaniji melanholik na Balkanu nije ni pomišljao. Druga televizijska ekranizacija Zlostavljanja u režiji i dramatizaciji Petra Zeca, opet, nije previše čvrsto vezana zakonima televizijske dramaturgije. Prednost kompozicije TV drame Petra Zeca, zasnovane na monolozima i dijaloškim scenama - reminiscencijama, ogleda se u otvaranju prostora za glumačku igru. Postupak paralelnog vođenja radnje (ispovesti razvedenih supružnika) i flešbekova iskorišćen je za građenje napetosti. Monomanija sitnog industrijalca u tumačenju Aleksandra Berčeka, tako dobija obrise "Dr Džekila i mister Hajda". S druge strane, malim sredstvima koja stoje na raspolaganju invertriranoj ličnosti, Vesna Trivalić je ostvarila ulogu supruge koja živi u senci tamne strane čoveka, koji je previše dugo obuzdavao svoje strasti." (V. Jakovljević, "Borba", 11. novembar 1992)

- Uloge: Aleksandar Berček, Vesna Trivalić
- Pisac Ivo Andrić, adaptacija i režija Petar Zec, snimatelj Miloš Spasojević, scenograf Dagmar Stojanović, kostimograf Mira Čohadžić, snimatelji zvuka Dragoslav Simić, Velibor Hajduković; montaža Ivanka Pravica, urednik Radomir Putnik
- Premijerno emitovano 09.11.1992, Redakcija igranog programa, urednik Milovan Vitezović; reprizirano u "Trezoru" 13.03.2012, 01.04.2014 (RTS Digital)